lørdag den 25. august 2012

Solbæreddike

Da vi kom fra Sverige var solbærbuskene klar til at blive plukket. Der blev lavet solbærvodka og solbæreddike af bærrene. Det er først nu jeg har fået smagt solbæreddiken, derfor først et indlæg om den nu. Jeg fandt opskriften og fremgangsmåden hos Heidis Verden. Det er virkelig en nem måde at lave sin egen frugteddike på.

Den smager skønt og kraftigt af solbær - og farven er fantastisk. Jeg vil bruge den i salatdressinger sammen med god olivenolie, honning/sirup, salt og peber bliver det et dejligt pift til f.eks. spidskålssalat. Den vil også blive brugt til at smage vildtsaucer og simrerretter til med.

200 g solbær
1½ spsk rørsukker
1½ dl hvidvinseddike

Det hele blandes godt sammen, solbærrene masses ud i eddiken og sukkeret. Lad stå tildækket og mas rundt i solbærrene ind imellem i løbet af 1-2 døgn.
Si bærrene fra og hæl på en steriliseret flaske.

4 kommentarer:

heidi sagde ...

Den er nemlig både nem og dejlig - jeg får vist brugt min alt for lidt, men det må der laves om på til salat en af dagene.
P.S. Har fundet alternativ adgang til æbler - det kan være du vil have nogen, hvis der er for mange til os? Ved dog ikke hvilke sorter det er...

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi
Vi har fået det på en salat i aften - det var dejligt!
Det er jeg glad for at høre, for de træer ud af stien er godt nok sørgelige i år!
Du kan da lige prøve at give lyd, hvis I har for mange ... ved ikke lige nu, om jeg skal lave mere med æbler.

Litzy sagde ...

Uh det lyder lækkert

Hanne K's verden sagde ...

@Litzy,
Og det er det! :)