fredag den 3. august 2012

Blåbærsorbet

I mandags fik jeg besøg af en kær veninde, som jeg skulle servere en middag for. Til Sverige havde jeg slæbt en ordentlig stak madmagasiner med. Der er skønt at sidde ude i solen og kigge i madmagasiner! Ofte læser jeg kun mine magasiner en enkelt gang, når jeg modtager dem. Jeg har dog fundet ud af, at hvis jeg hiver en stak med på ferie, så får jeg virkelig nærlæst dem og får på den måde mere glæde af dem (helt billige er de jo ikke...).

Jeg fandt en smækker opskrift på chokoladebrownie med saltet karamelsauce og var ikke i tvivl om, at den ville falde i smag hos os begge!!  

Til en tung chokoladekage må der gerne være et let syrligt modspil og da jeg stod med nogle lidt smattede blåbær, som jeg havde plukket i Sverige, var det oplagt at bruge dem til sorbet. Det var et godt valg - for sikke en lækker sorbet. Jeg er ellers mest til mælke-/flødeis, men denne sorbet er så lækker og cremet, at jeg må bøje mig. Her kan man ligefrem se, hvor cremet den er. Også selv om den har været i fryseren nu 3-4 dage, kan man stadig kugle den op direkte fra fryseren.
Sorbenten er et mix af en opskrift fra Mad & venner, August 2010  og Grydeskeens dejlig opskrift, som jeg også før har prøvet at lave. Opskriften på kagen kommer inden så længe her på bloggen.

Blåbærsorbet
ca. 1 L
300 g blåbær
200 g sukker
300 g vand
45 g glukosesirup
Saft fra ½-1 citron (smag til for den rette balance imellem sødme og syre)
4 g gelatinepulver
Bland sukker og gelatinepulver sammen.
Kog vand og glukosesirup op, så det smelter sammen. Tilsæt derefter sukker og gelatinepulveret, imens der røres godt rundt. Kog sirupmassen godt igennem et par minutter under omrøring.
Lad nu siruppen køle af. Den skal opbevares ved stuetemperatur, til den skal bruges. I køleskabet vil den stivne.
Bland blåbær og citronsaft med siruppen og blend dette grundigt. Hvis du ønsker en meget glat sorbet, som jeg - skal massen passeres igennem en fin sigte, så kerner og skal fjernes. Rør godt rundt i sigten, så mest mulig væde kommer i sorbetten.
Sæt nu skålen i køleskabet til massen er helt kold og kør på ismaskine. Eller hvis du ingen ismaskine har, kan du fryse isen i en boks og under indfrysningen, skal du piske isen godt igennem hver ½ time for at undgå iskrystaller.

Jeg brugte siruppen, inden den var helt kølet ned - nok stadig 50 grader.

Note:
Rosen har jeg givet i forhold til isen - prøv den!
Isen kan selvfølgelig laves med alle mulige andre bær, man må så muligvis justere lidt på mængden af bær.

Jeg har købt gelatinepulver i Matas. I bladet står, at man også kan bruge Melatin eller et geleringsmiddel fra Dr Oetker, dog skal Dr Oekers være uden konserveringsmiddel. Geleringsmidlet virker som stabilisator i isen.

8 kommentarer:

Litzy sagde ...

Uhmm jeg er helt bestemt en sorbet person. Synes ofte at flødeis bliver for meget af det gode, men sorbet er frisk og lækker.

Din ser super lækker ud

Hanne K's verden sagde ...

@Litzy
Tak :)
Jeg er heller til ren flødeis, har det som dig, at det bliver lidt for meget af det gode. Men en blanding af mælk og fløde/gerne kaffefløde, det er nu nummer 1 i min verden :) ... men super dejligt med en god sorbetoplevelse.

Piskeriset sagde ...

Sluuuuuuuuuuuuuuurp! *jegvilogsåhave*

Hov forresten - hvor har du din isske fra?

Hanne K's verden sagde ...

@Piske
Ville gerne have delt lidt is med dig!
Her har jeg købt min isske:
http://www.contrast-is.dk/da-dk/Catalog/Search.aspx?Query=isske
Den er helt vild god!

A + K = ♥ sagde ...

Yum - det lyder lækkert, og sikke en skøn farve.
Elsker sorbet, især i varmen (:

- Kit

Hanne K's verden sagde ...

@Kit
Ja, farven er virkelig fin! Og isen gør sig rigtigt godt på varmesommerdage.

Misbah sagde ...

hej Hanne, den ser smuk og super lækkert ud din sorbet. Tror du jeg kan lave den med agar agar/ vegetabilsk "geletine" ?

Hanne K's verden sagde ...

Hej Misbah
Tak :)
Det vil jeg tro, at du sagtens kan. Jeg har aldrig prøvet at bruge agar agar, på Wikipedia står der, at det kan bruges til is - så jeg ville give det et forsøg. Læg gerne en kommentar, hvis du prøver det :)