søndag den 24. juni 2012

Plums mexi-gilde II - chilisauce



Plums chilisauce blev projekt nr. 2 - projekt er nok et overdrevet ord, for det er super enkelt.

De store tørrede chilier skal ristes på en varm pande. HOLD - DA - LIGE - OP - FOR - EN - DUFT!!! Det er helt fantastisk, som de afgiver aroma og duft ... og jeg fik også et hosteanfald. Jeg får tit en allergisk reaktion, når jeg rengør chilier og den kom også fint, da jeg inhalerede chiliduften ved at stikke hovedet ind over gryden ... Så pas lidt på, det er kradse sager.

Chilisauce
2 mulato chilier
3 Ancho chilier
1 Guajillo chili
1 tsk smoked chipotle chili

4 spsk brun sukker, f.eks. muscovado
1 tsk orangeblomstvand
10 soltørrede tomater
ca 1 tsk groft havsalt
3 små fed hvidløg
4-5 spsk olivenolie
salt fra ½ lime

Denne første gang var jeg lidt forsigtig og fjernede de fleste kerner fra chilierne. Det kan man gøre, som man lyster.
Rist derefter chilierne på en varm pande eller i en støbejernsgryde. De skal ristet til de bliver mørke og sprøde. Man kan holde øje med kernerne, de skal også blive gyldne, men ikke helt sorte. Det tog lidt tid - ca. 10 minutter.
Kog imens noget vand. Tag chilierne af panden og læg dem i en skål sammen med 10 soltørrede tomater og overhæld med kogende vand. Lad stå i ca ½ time.

Herefter skal chilierne sammen med de øvrige ingredienser køres på foodprocessor til en grov sauce. Man kan justere på konsistensen med ekstra olie eller lidt vand.

Jeg skoldede et glas og hældte saucen på. Den kan holde sig nogle uger i køleskabet. Man kan evt. dække overfladen med olivenolie, så vil den sikkert kunne holde endnu længere tid.


 

 

Note:Jeg bruge soltørrede, semidried tomater. De er søbet lidt ind i oregano eller lignende. Jeg lod dem ligge 2 minutter i kogende vand, drænede dem igen for at slippe af med oreganoen. Lagde dem derefter i kogende vand sammen med chilierne.
Muscovadosukkeret, som også er købt hos Fru Plum er helt fantastisk. Den har smagsnuancer af lakrids, er blød og dejlig.

Ingen kommentarer: