onsdag den 23. maj 2012

Sloppy Joe i sommerklæder

Egentligt skulle grillen være startet op i dag, hvor vejret er så fantastisk. Tiden blev dog lidt knap, og der måtte tænkes i andre baner. En form for Sloppy Joe og retten leder tanken en smule hen på grill. En ret, som er lynhurtig at lave.

Egentlig er Sloppy Joe en kødsauce, som man putter i en burgerbolle. Jeg valgte dog at lave kødblandingen lidt mindre "sovset". Jeg har tidligere lavet en version med tomatpuré, som jeg ikke rigtigt brød mig om. Denne version er jeg dog helt vild med. Den er inspireret af de krydderurter, som skyder op af jorden lige nu og soltørrede tomater - så det blev til en sommer/italiensk Sloppy Joe.

Det er en burger, som man kan variere med forskellige smagsgivere fra krydderurter, chili/paprika, peberfrugter,  tomatpuré, bacon osv.


Kødblanding
olivenolie
1 skalotteløg
500 g oksefars
2 fed hvidløg
3-4 soltørrede tomater
krydderurter: timian, oregano og salvie
1 tørret chili, eller chiliflager
½ tsk røget paprika
salt
peber
1-3 tsk Worchestershire sauce
½-1 tsk mørk agavesirup
1 spsk HP sauce (eller en barbecuesauce, ketchup)
Finthakket løg svitses over ikke al for høj varme i en smule olivenolie, til de er klare. Derefter brunes kødet ved højere varme. Tilsæt nu knust hvidløg, finthakkede soltørrede tomater, en håndfuld hakkede krydderurter. chili, paprika, salt og peber. Svits et par minutter.
Smag til med Worchestershire sauce, agavesirup, HP sauce, salt og peber.

Note:
Jeg er vild med smagen af friske krydderurter, hvidløg. Den røgede paprika giver en illusion af grill.

Dressing:
cremefraiche
salt
peber
et nip sukker
citronsaft
1 lille fed hvidløg
evt lidt eddikelage fra syltede agurker
krydderurter: citrontimian, timian, oregano, basilikum
Krydderurter og hvidløg hakkes fint og blandes med cremefraiche. Smag til med salt, peber, sukker, citron, eddikelage.

Derudover: tomater, iceberg, agurk, syltede agurker, rødløg og rød snackpeber + et par skiver cheddar.

Så er det blot at samle et par lækre, sjuskede burgere - gerne med hjemmebagte burgerboller. 

6 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

*bestiller en til i morgen aften og håber, at Hanne K-restauranten bringer ud* :-D

Spisekammeret sagde ...

Nej, hvor ser den god ud. Jeg må med skyld indrømme at jeg aldrig har prøvet at lave sloppy joes, men føler mig enormt inspireret af dit indlæg. Hvilken røget paprika bruger du?
m.v.h.
Ulrik

Hanne K's verden sagde ...

@Piske
Hvis jeg kører nu, så jeg vist lige nå det ;D

Hanne K's verden sagde ...

Hej Ulrik
En sød røget paprika fra Pimentón de la vera - La Dalia (står der på dåsen).
Skøn, skøn paprika. Skal helt klar have købt nogle af de andre udgaver også - stærk m.m.
Jeg har også en fra Morten Heiberg .. men den er jeg ikke helt så pjattet med ;)
Hilsner Hanne

Spisekammeret sagde ...

Hej Hanne, tusind tak for svaret.
Den eneste røgede paprika jeg har kunnet opstøve er en fra Santa Maria, som smager helt forfærdeligt. Det virker mest af alt som om de efterfølgende har tilsat røgsmag til almindelig paprika.
m.v.h.
Ulrik

Hanne K's verden sagde ...

Hej Ulrik
Jeg har købt min dåse i en vinbutik i Viborg ... Men kan se, at det kan købes her:
http://www.isabellasmith.com/madvarer/13579-paprika-la-dalia-hot.html
(godt nok den stærke variant, men muligvis har hun flere.
Hilsner Hanne