søndag den 4. december 2011

Hjemmelavede A-lakridser

Jeg er vild med Johan Bülows A-lakridser ... Blød lakrids overtrukket med lækker mælkechokolade. Men, men, men .. de er jo ret dyre. Og har man (læs: jeg ... og kender også andre, som har samme "problem" ;o)) åbnet sådan en dåse, så er det svært at få låget på igen, før den er helt tom.

Derfor måtte jeg prøve med en hjemmelavet version.

Som altid, når få ingredienser indgår, skal man vælge råvarer af god kvalitet. Dvs. en rigtig god mælkechokolade - f.eks. fra Valrhona eller Callebaut.

Jeg valgte den søde finske lakrids, men vil også prøve med salmiakvarianten på et tidspunkt.

200 g finsk lakrids
150 g mælkechokolade
Lakridspulver

Temperer chokoladen:
Hak chokoladen fint (jo, finere, jo, nemmere), tag 1/4 fra.
Smelt enten over vandbad eller ved at give chokoladen 30 sekunder af gangen ved medium effekt i mikroovnen. Rør imellem hver gang , indtil chokoladen er helt smeltet. Chokoladen skal føles varm, hvis man tager en dråbe og holder imod læben.
Rør nu resten af den hakkede chokolade i - lidt af gangen og med ikke for voldsomme bevægelser,for at undgå luftbobler i chokoladen.
Lad den smeltede chokolade stå ca. 10 minutter, hvorefter chokoladen er klar til at bruges, nu føles den kold, hvis du holder en dråbe imod læben.

Skær lakridserne i 1 cms stykker og dyp i chokoladen f.eks. ved hjælp at 2 gafler.
Drys stykkerne med lakridspulver, inden chokoladen stivner.

For mere udførlig gennemgang af temperering af chokolade, skal I tage et kik forbi Sif - her. Hun øser af sin viden og det er lige at gå til.

Note:
Uhmmmmm!!!! Vanedannende.

Tip:
Jeg hældte lakridspulver i en lille saltbøsse. Hvilket gjorde det nemt at drysse over lakridserne.


23 kommentarer:

Annika sagde ...

Samme problem har jeg - med ikke at kunne stoppe når jeg starter på dem :(

Dog vil jeg ikke lave dem selv - men det er mere pga kcal-indtaget ;)

Unknown sagde ...

Tak for ideen - det må prøves.

Hanne K's verden sagde ...

@Annika, ja - det er jo faren ved at lave dem selv ... jeg har også straks givet nogle væk :)

Hanne K's verden sagde ...

@Marianne - det må du gøre. Du vil ikke fortryde :)

Maj sagde ...

Mmm, hvor lækkert! Tak for opskriften :)

Nina sagde ...

åh! Jeg er også klar!! Der er godt nok gang i en sand lakrids-bølge her for tiden :)

SushiStegen sagde ...

fabelagtig ide og en skøn julegaveide :-)

Piskeriset sagde ...

Ja, de er ikke helt billige, men lakrids og chokolade er nu lækkert sammen. Hvis man vil springe over, hvor gærdet er væltet, så har Irma også en hel del islandsk slik med chokoladeovertrukken lakrids - og det kan jeg godt anbefale :-)

Hanne K's verden sagde ...

Velbekomme, Maj - simpelt, men super lækkert.

Hanne K's verden sagde ...

@Nina - ja, lakrids bliver ved med at hitte! Men det er nu også altid dejligt med lakrids.

Hanne K's verden sagde ...

@SushiStegen - ja, det er en oplagt julegave/ eller værtindegaveidé.

Hanne K's verden sagde ...

@Piske, ja - det er bare en vinderkombination. Desværre har jeg ingen Irma i nærheden, så jeg er nødt til hoppe over på det høje sted.

Sussi sagde ...

Det bliver jeg simpelthen nødt til at prøve! Herhjemme er vi også vilde med A lakridsen! Mums

Kavitha sagde ...

Mums...det smagte lækkert.

heidi sagde ...

Undskyld men jeg har lige tyvstjålet din ide til en værtindegave (er ikke kommet til at spise ret mange af dem selv).

Hanne K's verden sagde ...

@Sussi .. åh ja, det må du gøre. De er skønne!

Hanne K's verden sagde ...

@Skrat - dejlig, at du kunne li' dem :) Du må komme forbi en dag og få nogle flere eller andet guf :) ... eller bedre, at du medbringer nogle af dine kreationer ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi, stjæl du bare. Jeg har lige lavet min 3. portion, men sig det ikke til nogen ... shhhh

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Det er bare SÅ smart at man kan lave dem selv.

Jeg har udviklet en metode til hvordan man også kan få dem til at ligne den ægte vare:

Kom 2 spsk lakridspulver i en flad bøtte så det dækker bunden. Tag lidt smeltet chokolade over i en lille skål og tilsæt så meget lakrids som den kan trække. Når chokoladen begynder at tykne kommes lakridserne en og en hurtigt over i lakridspulveret - drys lidt ekstra lakridspulver over. Ryst bøtten forsigtigt i en roterende bevægelse og hjælp lidt til med en finger. De kan nu trilles forsigtigt i form.

Jeg nåede ikke selv at blogge om dem i år - men har lagt et billede her du kan se ;-)

Tror vist jeg har købt min sidste bøtte - de blev vildt gode.

Godt nytår søde Hanne, glæder mig til at se dig i det nye år!

Kram
Malou

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Tak for tippet. Det må prøves!! ... måske allerede i dag ;)

Godt nytår til dig og i lige måde :)
Knus Hanne

Charlotte den 2. sagde ...

For den da - hvor ser de modbydelige lækre ud - mundvand:-). Rigtig flot og dejlig blog du har. Så hos Piskeriset hun havde brugt een af dine opskrifter. Nu vil jeg op på lakridserne, og det kan kun gå for langsomt.
Mange hilsner Charlotte

Hanne K's verden sagde ...

Hej Charlotte den 2.
Velkommen her. Havde overset din kommentar - beklager.
Men ja, det er bare med at komme igang med lakridserne .. og de er jo ikke specielt julede, de kan laves hele året!
Mange hilsner
Hanne

John "Hannes Lover" Sørensen sagde ...

Hej Hanne, din frækkert!

Har også forsøgt at lave noget andet lakrids-hejs men stadig lidt samme tanke som dit, og der prøvede jeg nemlig at tisse en smule over lakridsen før chokoladen størkner for så kan man virkeligt smage det når man endelig skal spise dem!

Kh.
Din For Altid John

P.S. Har også erfaret at hvis man krydder sit lakrids-pulver med en smule afføring giver det en spændende eftersmag, som jeg ihvertfald elsker rigtig meget;-)