torsdag den 14. juli 2011

Falske kærnemælkshorn

Det er svært at begrænse sig, når man (jeg) skal bage kage til kollegaerne. Derfor blev det ved siden af jordbær/rabarbersnitterne også til disse falske kærnemælkshorn ... falske fordi det egentligt er skyrhorn, men det klinger ikke specielt godt... men det smager godt!

Jeg så, at Tante Sød i går havde lagt en opskrift på bloggen på kærnemælkshorn og de så helt igennem lækre ud. I disse Stop af madspild-tider blev det dog til skyr, som stod i køleskabet, i stedet for kærnemælk samt justeringer her og der i forhold til fyld og mængder. Jeg bagte for ikke så længe siden kanelboller med spelt- og emmermel, hvilket var en succes. Dette måtte prøves igen.

Falske kærnemælkshorn
300 g Tipo 00 hvedemel
100 g fuldkornsemmer- og speltmel
15 g sukker
et nip salt
250 g smør
3/4 dl skyr
3/4 dl sødmælk
40 g gær
Smuldrer smør i melet. Det gøres nemt på en foodprocessor. Bland sukker og salt i.
Rør gæren ud i en blanding af skyr og sødmælk. Bland i melet og ælt hurtigt dejen sammen. Ikke noget med at ælte længe - få blot dejen samlet i et ruf. Sæt til hævning en times tid et lunt sted.

Fyld:
90 g smør
90 g rørsukker
1 tsk kanel
et lille nip salt
80 g mørk, hakket chokolade (jeg brugte Callebaut chokoladeknapper, 70 %)
200 g revet marcipan
Blødgør smør og rør med de øvrige ingredienser.
Del dejen i 4 og rul hver del ud i en cirkel. Skær ud i trekanter, fordel fyld og form til små horn.
Efterhæv ca  ½ time.
Bag ved 200 grader ca 15 minutter, til de er let gyldne.

Note:
Gode, gode horn. Sprøde, porøse, men ikke tørre og dejlig smørsmag. Fyldet er lige i øjet for en sukkergris, som jeg ... chokolade, remonce og kanel. Man kan eksperimentere med fyldet - bruge knuste makroner, smage til med kardemomme, vanille, marmelade, lys chokolade osv.
Jeg har tit tænkt over, hvad det gør af forskel, om man smuldrer smørret ud i melet eller om man smelter smørret og blander det som ved en almindelig gærdej. Og nu forstår jeg (tror jeg). Når smørret smuldres i, får man en mere sprød og porøs kage - og den hæver ikke så meget. Meget smag a la mormor og tidligere tider. Hvor imod med smeltet smør, får man en kage, som hæver meget mere og bliver luftig og fødselsdagsbolle/brødagtig.

12 kommentarer:

Pille sagde ...

Mmm, de ser altså også lækre ud, men det syntes jeg nu altid dine opskrifter gør :-)

Kig gerne forbi min nye blog, jeg har nu både en madblog og nu en kreativ blog.. Mvh. Rikke

Pilles univers
Pilles kreative univers.

Piskeriset sagde ...

Hehe - falske kærnemælkshorn, det er da et godt koncept :-D
Godt twist!

Selina Juul sagde ...

Nam! De ser lækre ud! Og godt mod madspild også.

Dejligt at både du og Tante Sød spreder reste-trenden.


KH
Selina Juul
Stop Spild Af Mad
http://www.stopspildafmad.dk

Linn sagde ...

Ohh, hvor er de flotte. Og hvor ser de lækkre ud. Jeg bagte også til arbejde i går, men bare helt almindelige kanelsnegle. Måske jeg skal prøve dem her på et tidspunkt...

Anna sagde ...

Mmm, jeg elsker kærnemælkshorn :-) Måske skulle jeg også prøve 'de falske' engang, det sker i hvert fald af og til, at jeg må smide en rest skyr eller lignende ud..

Mvh Anna

Hanne K's verden sagde ...

@Pille - Tusind tak :)
Jeg kigger snart forbi hos dig.

Hanne K's verden sagde ...

@PIske - hehe, det var ret godt. Faktisk rigtigt godt .. har lidt lyst til at lave en ny portion, men forsøger at holde mig skindet ;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Selina
Tak - og ja, det er jo et godt koncept.
Jeg må nu indrømme, at jeg ikke altid er så god til den slags. Men jeg forsøger!!
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Linn - uhhh, kanelsnegle er altså også lækkert, lækkert og absolut ikke "bare" ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Anna - det må du gøre. Jeg tror nu også, at jeg inden længe må prøve mig med en portion "ægte".

Anonym sagde ...

Super bonus info med forskellen på at smuldre og smelte smør. Normal læser man jo bare det ene eller det andet i en opskrift, men finder aldrig ud af hvorfor - når man som mig er en vidennørd og elsker at eksperimentere er det meget vigtigt at vide hvorfor :-)
/Christoffer

Hanne K's verden sagde ...

@Christoffer
:) Dejligt at høre, at den information kunne bruges til noget.
Jeg har det lige sådan. Det er super rart at vide "hvorfor".