søndag den 26. juni 2011

Hyldeblomst x 3

I år har jeg droppet at lave hyldeblomstsaft, da jeg stadig har nogle poser i fryseren fra sidste år.

Hyldeblomsten lokker dog alle steder, i stedet blev det til disse 3 eksperimenter: hyldeblomstsukker, -salt og -eddike.

Sidste år lavede flere bloggere hyldeblomstsukker og det ærgrede mig, at jeg ikke fik det gjort. Jeg kiggede efter inspiration hos Piskeriset og LaTascha, som jeg kunne huske var med på bølgen.

Hyldeblomstsukker
3 dl sukker
50 g blomster (uden stilke)
1 stang vanille
Blomster og sukker gnides godt sammen. Jeg gav det en tur i minihakkeren sammen med den hele vanillestang.
Sæt i ovnen ved svag varme (50-80 grader) med ovnlågen let åben til blandingen er helt tør.

Note: Har den skønneste duft af hyldeblomster og vanille ... og smagen ligeså.

Hyldeblomstsalt
2 dl havsalt
4-5 hyldeblomster (uden stilke)
Gnides sammen og tørres på samme måde som sukkeret.

Note: Har en meget pikant og anderledes duft. Slet ikke på samme måde som sukkeret, nærmest en let røget duft. Har endnu ikke smagt på det, men glæder mig til at bruge det på noget lyst kød som f.eks. kylling eller svinekød.

Hyldeblomsteddike
4-5 blomsterskærme
1½ dl sukker
skal fra 1 citron
5-7 dl hvidvinseddike
1 spsk vodka
Blomsterne renses for små dyr. Skold en flaske og skyld den med vodka (se under note). Hæld sukker ned i flasken igennem en tragt. Blomsterkronerne uden for meget stilk stoppes ned i flasken sammen med citronskal (brug en kartoffelskræller og sørg for at undgå det hvide fra citronen, da det er meget bittert.
Herefter fyldes op med hvidvinseddike eller æblecidereddike.
Lad nu eddiken stå og trække. Vend flaske et par gange om dagen for at hjælpe sukkeret på vej mod opløsning.

Note: Inspirationen kom fra Claus Meyers hyldeblomsteddike (som jeg blev lidt for nærig til at købe), hvor der i deklarationen står hyldeblomster, eddike, rørsukker og usprøjtede citroner. Så var det bare at forsøge sig frem.
Eddiken har kun trukket en uges tid, men allerede nu fornemmes smagen af hyldeblomster med den let muskatagtige duft og citronskallen.
Vodkaen brugte jeg, da jeg havde læste En uægtemadbloggers bekendelser om Drop Atamon, tak! Og det vil jeg gøre fremover!

18 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Lækre sager - jeg kan også anbefale at lave hyldeblomstkys, hvis du stadig har lidt blomster til overs :-)

Jeg har også lige sat en flaske hyldeblomsteddike over - er spændt på hvordan det bliver!

Anne sagde ...

Hvor ser det godt ud. Jeg går stadig og overvejer eddiken, men er godt klar over, at jeg snart skal have fart på:-)

Sukkeret har jeg stadig en del af tilovers fra sidste år:-)

heidi sagde ...

Spændende måder at få brugt hyldeblomst på! Jeg har lige lavet en gang jordbæreddike i dag, efter at komme til at tænke på at man må kunne lave de dyre dråber selv.
Skal hyldeblomsteddiken blive ved med at stå med blomsterne i, eller skal de filtreres fra på et tidspunkt?

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - Hyldeblomstkys kunne meget vel friste mig!

Glæder mig til at se, hvad du vil bruge din eddike til og hvordan smagen bliver.

Hanne K's verden sagde ...

@LaTascha - du har nogle dage endnu, så mon ikke du når det :)

Tror også at sådan et stort glas sukker kommer til at holde længe. Skønt med ting i forrådskammeret!

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi
Jordbæreddike lyder vildt interessant. Det kunne være, at jeg skulle prøve kræfter med det også. For det kommer vel på din blog .)

Jeg har læst, at man både kan lade blomsterne blive i eddiken eller si dem fra. Så har endnu ikke besluttet mig for, hvad jeg gør. Men måske, når de begynder at miste farve, de så må ud af flasken!

heidi sagde ...

Det kommer helt sikkert på bloggen, men først om et par dage, da det lige skal stå og trække først :-) Nu er jeg også endelig ved at få hul på skrive-blokeringen, så der kan komme lidt opdateringer!

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi - hvor jeg kender det. Nogle gange har man bare lige brug for at være blog-fri.
Men dejligt, at du har en masse påvej.

Kirsten Søeballe sagde ...

Hyldeblomstmarmelade af resten af blomstersnasket fra hyldeblomstdrikken, hvis du når at få lavet det :-)
De andre ting ser spændende ud.
Min mor havde en stor balje hyldedrik til trækning i dag.Sikken en duft det havde .

Anonym sagde ...

Nu får jeg helt dårlig samvittighed igen, for jeg har sagt til mig selv så mange gange at jeg også skal lave min egen eddike, men får det bare ikke gjort ... Men hvis man nu lover sig selv at gøre det og skriver det på internettet kan det jo være jeg endelig får det gjort :-) glæder mig til at høre hvordan det smager og hvad du kommer til at bruge det til/I

/Christoffer

Hanne K's verden sagde ...

Hej Kirsten
Smager den hyldeblomstmarmelade godt? Jeg har set opskrifter på det ... men det lyder lidt specielt.
Og ja, duften af hyldeblomstsaft er helt berusende og total sommer!
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Christoffer - hahaha, jo, jeg tror, at det hjælper at sige det her ;)
Jeg er også spændt på at komme igang med at bruge det. Tror lige, at jeg skal være tålmodig et par uger endnu.

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

Sikke en god ide , jeg skal bestemt også ha lavet det hyldeblomstsukker :)

Anonym sagde ...

Jeg begyndte at lave hyldeblomstsaft sidste år :-) I år har jeg lavet i 2 omgange, men den sidste er som om den står og gærer, springer som en champangeflaske - hvad kan grunden være?
Jeg har hældt på flasker med atamon og ladet stå ud, mon det er derfor! (sidste år havde jeg ingen problemer).

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anonym
Jeg har af og til hørt om, at hyldeblomsten begynder at gære.
Jeg har altid lavet min saft ved at have det stående i køleskabet. Og har læst at for høj temperatur kan være medvirkende til at sætte en gæring igang.
Super ærgerligt, men godt at du nåede at lave en vellykket portion.
Hilsner Hanne

Maria - OpskrifterPåKager sagde ...

citat: "og har læst at for høj temperatur kan være medvirkende til at sætte en gæring igang" citat slut
Har du fuldstndig hørt rigtig. Oplevede jeg selv for nogle år siden da jeg lavede hyldeblomst. så den er god nok. ERFARING!

Hanne K's verden sagde ...

@Maria
Ja, nogle gange er det hårdt at gøre sig sine erfaringer. Håber, at du fik lavet dig en ny portion :)

Klara sagde ...

Filtrerede du eddiken på et tidspunkt eller efterlod du hyldeblomster og citronskal i den?