lørdag den 23. april 2011

Rabarbersnitter med kokos

De første lækre, sprøde, spæde rabarber blev trukket op af jorden i går. Jeg er helt vild med rabarber og den første rabarberkage i april måned er bare noget af det bedste. Så ved man, at det er forår.

Jeg fik hos min mor nogle hindbærsnitter her i påsken med kokostopping. Inspireret heraf lavede jeg en version med rabarber. Den søde kokos går rigtig godt sammen med de syrlige rabarber.

Tærtedej:
en sød tærtedej - f.eks. denne.

Rabarberfyld:
200 g rabarber (kagen kan sagtens bære 300 g, men det er jo først på sæsonen)
85 g sukker
½ stang vanille
½ citron - saft og skal
Jeg lavede en kompot i ovnen ved at blande ovenstående godt sammen og bage ved 150 grader
ca. 30-50 minutter. Rør ind imellem og tag kompotten ud, når rabarberne er møre og væsken kogt en del ind. Der må gerne være lidt væde tilbage. Lad kompotten køle helt af.

Marcipanmasse:
115 g marcipan
3 spsk fløde
1 æg
1 spsk hvedemel
1 spsk rørsukker
Riv marcipan fint og pisk resten af ingrediencerne i.

Kokosmasse:
1 æg
100 g rørsukker
100 g kokosmel
Rør godt sammen.

Start med at lave tærtedej.
Forbag tærtebunden ca. 10 min ved 180 grader.

Tag ud og fordel marcipanmassen herpå. Bag 5 minutter.

Fordel herover rabarberkompotten. Gør det lidt forsigtigt, da marcipanmassen stadig er ret blød.
Herefter fordeles kokosmasse - gøres nemmest med hænderne.

Bag ved 180 grader til kokosmassen er let gylden - ca. 20 minutter.

Lad kagen køle af og skær i små snitter.

Note: Det kunne nemt blive en ny forårsklassiker her hos os. Sød, syrlig og aromatisk. Skøn til en god kop the til kaffen, eller som dessert sammen med lidt is eller cremefraiche.







16 kommentarer:

heidi sagde ...

Åh altså de ser skønne ud! Kan godt forstå hvis det bliver en forårsklassiker :-)
Vi har forsøgt os med rabarber for flere år siden, men det kom der ikke noget godt ud af, så vi må ud og købe nu hvor de forhåbentlig begynder at dukke op rundt omkring.

Anonym sagde ...

Årh hvor ser det lækkert ud. Nu fortyder jeg endnu mere at jeg ikke fik købt rabarberplanter sidste efterår :-/

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

uh hvor det ser godt ud, men det ganske bestemt ikke med i min kostplan :( så længe jeg skal tabe mig !

Piskeriset sagde ...

Heldige rad - vores rabarber er stadig lidt generte og er ikke helt plukkemodne endnu... *venter utålmodigt*

Men det er en dejlig lille snitte... det er farligt at se sådan noget lige op til spisetid :-D

Anonym sagde ...

Hvor ser de bare lækre ud Hanne! Det må være fantastisk at kunne gå i haven og finde sådanne lækkerbiskner. Kh Kristina

Britta Svanborg sagde ...

Whau hvor ser de lækre ud.
Men jeg har lige været på Kreta i 23 dage,
så ingen kage til mor her.
Jeg kunne selvfølgelig godt bage dem til min familie.
Fortsat god Påske.

Prikker i luften sagde ...

Hvor ser det lækkert ud. Jeg elsker kager med rabarber og vores ser ud til at være lige store nok:-) jeg må prøve din opskrift en af dagene. Gog påske til dig.

Anne sagde ...

De ser rigtig lækre ud dine rabarbersnitter. Jeg har ganske vist ingen have med rabarber, men de kan jo også købes.

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi, tak :) Det var mystisk, at I ikke har haft held med rabarberne. Tror, at du skal prøve igen. Her gør vi faktisk intet med de rabarber, men de gror helt vildt.
Men mon ikke snart du også kan finde dem i butikkerne.

Hanne K's verden sagde ...

@Vibeke, tak - du må ud og købe planter i dette efterår.

Hanne K's verden sagde ...

@Birgitte ... nej, det kan jeg godt se .. men en lille bitte snitte og 1 times dans kan måske godt gå :)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - hehe .. har læst, at man kan sætte en spand over en plante, hvis man lige vil få dem til at gå lidt amok. Så kan det være, at genertheden går af dem ;)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Kristina
Åh ja, det er virkelig skønt at gå i haven og hente de skønne ting. Kan også mærke, at jeg i år har mod på at putte lidt flere ting i urtehaven. Så må vi se, om entusiasmen holder, når jeg også skal ud og luge ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Britta ... det ville næsten være selvpineri at bage til familien ;) Men kender det godt - kan forestille mig at så mange dages ferie kan mærkes. Jeg synes, at 7 eller 14 dage kan gøre udfaldet ;D
Også fortsat god påske til dig :)

Hanne K's verden sagde ...

@Prikker i luften, tak :)Åh ja, rabarber er bare virkeligt lækkert i kager. Håber, at du har nået at lave lidt rabarber kage her i påsken.

Hanne K's verden sagde ...

@Anne, tak :) Ja, heldigvis kan rabarber også købes.