lørdag den 29. januar 2011

Fredagsmad I - ørredtærte og marinerede rodfrugter


Fredag er en skøn dag - og på en skøn dag, skal man have skøn mad!!! Eller det skal man jo forresten altid ...

I går lavede jeg 2 småretter, som begge blev ret vellykkede. I får første del her, som var min favorit - en ørredtærte med courgette og porre og dertil en lækker salat med marinerede rodfrugter (et af de store hit fra madlavningskurset på Kongenshus.

Ørredtærte
2 plader butterdej

rapskimolie
2 små porre
1 lille courgette/squash
1 spsk balsamicoeddike
salt, peber

125 g varmrøget ørred

3 æg
1½ dl fløde
salt, peber
Forbag tærtebunden 10 min. (gerne med bunden dækket af bagepapir og tørrede bønner for at undgå siderne falder ned) + 5 min. uden de tørrede bønner.

Sauter fintstrimlet porre og courgette i olien ca 5 minutter, tilsæt balsamico og krydr godt med salt og peber.
Lad køle lidt af, hvorefter det fordeles i den forbagte bund. Fordel herefter ørreden, pisk æg, fløde, salt og peber sammen og hæld over.
Bag ved 200 grader ca 25-30 minutter.

Note: En dejlig og mild tærte. Jeg var lidt ude i nogle tanker om krydderurter og andet til at "spice" tærten op. Men blev enig med mig selv om at holde mig til salt, peber og syre fra balsamico. Et rigtigt godt valg! Det gør, at man kan smage ørreden og grøntsagerne.
Syren var rigtig god til de lidt søde og neutrale grøntsager. 
 


Marinerede rodfrugter
1 rødbede
1 pastinak
1 gulerod
rapskimolie
hvid balsamico
salt, peber
Bland ca 2 spsk balsamico og 2 spsk rapskimolie, smag til med salt og peber - gør dette i 2 skåle.
Lav nu tynde spåner af rodfrugterne med en kartoffelskræller eller på en mandolin. Læg rødbederne i den ene skål og vend rundt i marinaden. Vend pastinak og gulerod sammen i den anden skål.
Lad det marinere mindst 1 times tid et koldt sted.
Si marinaden fra - særligt fra rødbederne og anret på tallerkener.

Note: Jeg er helt vild med denne rodfrugtsalat. Særligt blandingen af gulerødder og pastinak smager helt fortryllende. Ret nyt for mig at stifte bekendtskab med rå pastinak - og jeg er vild med det!
Rødbederne får en lidt skrappere smag, som jeg tænker vil passe bedre til nogle andre retter end den milde ørredtærte.

  

 

2 kommentarer:

Anne sagde ...

Mums - en ørredtærte, det var da en rigtig god ide. Sådan en må jeg også prøve en dag. Og rodfrugter er jo næsten altid et hit.

Hanne K's verden sagde ...

@Anne, :) Ja, prøv det. Altid hyggeligt med en tærte.