mandag den 5. juli 2010

Kyllingebryst med sennep og estragon



Denne ret blev rigtigt vellykket ... sådan en ret, som bare voksede frem af de ingredienser, som nu lige var for hånden. Sennep, estragon, mozarella og lufttørret skinke går super godt til den milde smag af kylling - og kyllingen bevarede saften. Og nemt er det, da retten passer sig selv i ovnen... og det er jo da et plus i sommervarmen.

Kyllingebryst

  

kyllingebryster - der skæres forsigtigt et dybt hul i hvert bryst
1 kugle frisk mozarella, skåret i skiver
pr. bryst:
1 tsk dijonsennep
1 tsk frisk estragon
et lille nip sukker
Dette fordeles inden i kyllingen sammen med mozarella, som drysses med salt og peber

Svøbes i en skive lufttørret skinke.

Lægges i et smurt ovnfast fad. Som sættes i ovnen, som er varmet op 250 grader varmluft. Skru ned til 170 grader og giv kyllingen i alt ca 20-22 minutter.

Server f.eks. med stegte små kartofler og tzatziki.

Jeg forbarmede mig over manden min, som meget sjældent får sovs ... der var en del stegesky fra kyllingerne. Jeg kogte det lidt ind, tilføjede lidt fløde, smagte til med salt, peber og et nip sukker. Tilsidst jævnet med maizena. Det fik ros med på vejen :)

I dag blev resten af kyllingen serveret med friskkogte Edamamebønner (soyabønner) med citronsaft og et godt drys havsalt ... jeg er vild med de bønner!! Klidmoster introducerede mig til bønnerne, som man tit får som en appetizer inden sushi. Man bliver virkelig forfalden til dem ... sjældent har jeg smagt noget så sundt, som rent faktisk kan gøre det ud for slik eller chips... Det er virkeligt sandt - prøv det.

På posen står der, at man skal putte bønnerne i saltet vand og tage dem af, når vandet koger igen. Jeg synes, at de har brug for 2 minutter mere i vandet. Man kan jo prøve sig frem ved lige at smage på dem, inden man hælder vandet fra.

4 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Hvor har du købt disse bønner?
Det ser iøvrigt lækkert ud!
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Tak :) Det smagte også rigtigt dejligt.
Jeg har købt bønnerne i en sushibar, der hedder Yutaka. Ved ikke, om den findes andre steder end her i midtjylland. Jeg har også prøvet at google det og kan se, at man kan købe dem hos nogle etniske købmænd. De er på frost ... mon ikke du måske kan finde dem i Tyskland i det store supermarked, du handler i.
Knus Hanne

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det skal i hvert fald prøves, og jo, jeg tror at Tyskeland er et godt bud!
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
God jagt på bønnerne ... husk, når du finder dem, at bælgen ikke spises, men bønnerne bare suges ud :)
Knus Hanne