torsdag den 29. juli 2010

Kængurumedaljon med årets bedste salat med hindbær og en kartoffelpakke





Ved slagteren i Rudkøbing fandt vi nogle kængurumedaljoner, som vi bare måtte smage. Det fortrød vi ikke - smagen var fantastisk og de var super møre. Kraftig vildtsmag samtidig med det røgede fra bacon var perfekt.

Jeg serverede en sommersalat til med en hindbærsennepvinaigrette, spidskål og hindbær - det blev ubetinget den bedste salat, vi har fået længe - frisk, pikant og sommerlig.

Jeg havde i en give away fået en lækker hindbærsennep af Piskeris. Jeg ved ikke, om det kan købes i Danmark - men det er sikkert sådan et glas man kan være heldig at finde i en af de efterhånden mange delikatessebutikker, som er rundt omkring. Og når jeg engang løber tør for senneppen, vil jeg forsøge blot at mose et par hindbær sammen med noget almindelig sennep evt. tilsætte et par dråber hvidvinseddike - mon ikke det vil give et fint resultat...

Medaljonerne fik blot 3 minutter pr. side og var stadig "røde" indeni - det var perfekt pga. kødets mørhed.

Hindbærsalat med pikant vinaigrette


Vinaigretten:
1 stor tsk sennep med hindbær
2 tsk hvidvinseddike
1 tsk honning
olivenolie
salt, peber
Dette piskes godt sammen.

Salaten:
½ fintsnittet spidskål
½ lille melon, f.eks. Galia
Feta i flager
et par håndfulde hindbær
en håndfuld ristede pinjekerner.

Det hele blandes og pyntes med hindbær og pinjekerner.

Vurdering: Super, fantastisk salat - vi var så begejstrede. Måske også fordi den var lidt anderledes.

Kartoffelpakken
Kogte kartofler
løg - røde og hvide i smalle både
frisk oregano, basilikum
en stor håndfuld revet Prima Donna
Salt og peber
Pakkes i stanniol og grilles ca. 30 minutter ved indirekte varme.

Vurdering: Det ville måske være bedre med parmesan, som har en kraftigere smag end Prima Donna.
Men ellers som altid lækkert og nemt tilbehør, som kan varieres i det uendelige.

6 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Jeg er forholdsvis sikker på, at det ikke kan købes i Danmark, for jeg har kun set det ét sted i Frankrig - men omvendt vil jeg heller ikke lægge hovedet på bloggen (høhø), for i dag kan man jo få de særeste/dejligste ting i specialforretningerne :-)

Tror jeg må prøve at putte hindbær i en salat snart...

Hanne K's verden sagde ...

Piske, Du har nok ret - men så må man bare smadre et par hindbær og komme i f.eks. en dijonsennep! Det er i hvert fald et forsøg værd.

Hindbær er bare så dejlige ... og sæsonen er vildt lang. Vores er slet ikke begyndt at give bær endnu. Så meget at se frem til stadigvæk.

KageMor sagde ...

Oj det ser bare godt ud, rigtig sommerligt og frisk!

Hanne K's verden sagde ...

KageMor, det var lige netop sådan! :)

Laura sagde ...

Mon ikke man kan bruge hindbæreddike (fås i Føtex) i stedet for hvidvinseddike for at få lidt det samme resultat? Det tror jeg i hvert fald jeg vil prøve :)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Laura
Jo, hindbæreddike vil passe super til:)
God fornøjelse.