mandag den 5. april 2010

Ribeye steak med tilbehør


Sikken påske .. der har ikke været tid til meget afslapning, da jeg har lavet mad til en kollegas søns barnedåb. Det har været lidt hektisk, så jeg har helt glemt at få taget billeder af kagerne til dåben, salaterne osv.

En lille smule mad har jeg fået lavet til os selv ... hmmm ... ja, i hvert fald denne ene Ribeye steak. Hvis min mor læser med her, så synes hun sikkert, at det er helt synd for Gustav. Det må jeg råde bod på i de næste uger, hvor der ikke er så mange planer.

Denne Ribeye var lige i øjet ;) Mør, fuld af smag - og lige som en bøf skal være. Jeg havde købt en hel steg, så der er stadig 4 bøffer i fryseren. Det kan anbefales - det er et stykke kød, som er super til bøf og der er penge at spare ved at købe en hel steg.

Dertil hjemmelavet bearnaise, små smørbagte kartofler, tzatziki og brød med kryddersmør - så et herremåltid blev serveret.... ikke meget broccoli og tøsesalat over sådan en tallerkenfuld.

Ribeye steak
Brun bøfferne på en varm pande - blot et minuts tid på hver side, til de får lidt farve i olie og de sidste sekunder puttes en klat smør ved. Krydr godt og sæt i ovnen ved 200 grader i 7 minutter.
Lad hvile 5-10 minutter efterfølgende og bøffen er perfekt.

Bearnaise sauce - se her.

Tzatziki
Agurk i grove strimler røres med græsk yoghurt eller cremefraice, rørt med lidt olivenolie.
Tilsæt lidt moset fetaost, tørret dild, salt, peber og lidt revet hvidløg. Lad stå og trække mindst ½ times tid.

Smørbagte kartofler
Små kartofler
Smør
Olie
Salt og peber
Det hele blandes og bages i ovn ved 220 grader i ca. 45 minutter.
Vend kartoflerne et par gange undervejs. Grill evt. de sidste minutter, så kartoflerne bliver fint gyldne.

Chili-/hvidløgssmør
Smør røres med finthakket rød chilifrugt, et nip salt og revet hvidløg. Sæt koldt til servering.

Langtidshævede flûtes

4 dl vand

10 g gær
2 tsk havsalt
600 g økologisk hvedemel med kim- og skaldele
smør til pensling efter bagning

Gæren opløses i vand. Æltes grundigt - gerne 5-10 minutter.

Lad hæve køligt natten over. Slå dejen ned og form 4 flûtes, som efterhæver ½-2 timer.
Pensel med vand og bag ved 250 grader midt i ovnen i ca. 15 minutter.
Pensel med smør, straks når brødene kommer ud af ovnen. Dette tilfører lidt god smørsmag og gør brødene dejligt sprøde, når de varmes igen.

Tips: Det kan virkelig betale sig at bruge god hvedemel - det giver ekstra struktur og smag til brødet.

12 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Lækkert! Herhjemme elsker vi bar bøffer!
Når du skriver økologisk mel med kim og skalddele, hvad mener du så? Er det et bestemt mærke eller en speciel meltype- blev li lidt nysgerrig..

Hanne K's verden sagde ...

Hej MissMuffin
Ja, bøf går man aldrig fejl af. Jeg synes bare tit, at vi har været uheldige med kødet - det her var i top.

Den mel jeg brugte var fra Søris - den er mere mørk end almindeligt hvedemel og så smager den af mere pga at nogle af skaldelene bliver i melet. Jeg havde faktisk ikke troet, at det gjorde en forskel - men det må jeg sige, at det gør:)

Anonym sagde ...

SKØNT ! Der er da ikke noget bedre en en lækker mør BØF!!! Og tak for tippet med hvedemelet...det kommer lige på indkøbslisten.

Piskeriset sagde ...

Nammenam - det er kræs! Mit tastatur er glad for, at du ikke lægger kagebilleder op, for nu er et næsten tørt igen! :-D

... og Gustav har vel to arme, så han kan da også lave mad? (jeg er altid frisk på en småfascistisk ligestillingskommentar ;-))

Mig sagde ...

Ejjiiiiii Du kan da ikke bare glemme at tage billeder !!! Så travlt må du ikke have !!! Hihihihihi

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Hej LaChris
Enig - det er super skønt med en mør bøf fuld af smag:)
Hvedemelet skal du helt klart prøve - jeg er virkelig forundret over forskellen.

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris ... det var da lige præcis derfor, jeg "glemte" billederne ;D
Vil jo nødig gøre mig upopulær inden på søndag!
Haha ... ja, to arme har han.
(problemet er nok nærmere, at jeg ikke lader ham nærme sig køkkenet ... jeg nægter simpelthen at spise det, som han kan frembringe - det ville du også gøre!! ;D

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne
Haha ... nej, jeg ved da heller ikke lige, hvad der gik galt dér.
Skal ikke ske igen;)
Hanne

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Pokkers,- nu har jeg taget noget hakket kød frem, og jeg fik da helt lyst til en skive kød:)
Nå det må vente, hakkehaløjet skal spises, det har været frosset.
Knus
Vibeke

Unknown sagde ...

Hej Hanne K.
Bare til din orientering. Du abonnerer på min blog. Bloggen har skiftet navn fra hellemadsensblog til Madsens Mad. Adressen er www.madsensmad.blogspot.com

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Det er faren ved at kigge rundt i blogland, man kan hurtigt få smag for noget andet end det, som ligger og venter i køleskabet;)
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Helle

Tak for din orientering :)