søndag den 18. april 2010

Kirsebærsirup



I weekenden blev der også tid til at eksperimentere med endnu en sirup. Jeg har før lavet æblesirup og blommesirup.

Sirupper er anvendelige til mange ting ... selvfølgelig til is og desserter, men også til græsk yoghurt med müsli, i dressinger og saucer.

Kirsebærsiruppen blev virkelig skøn - intens smag af kirsebær :) Straks måtte det prøves af til et par kugler vanilleis - SÅ LÆKKERT!

Jeg havde kogt nogle kirsebær i noget sukker for længe siden og ladet saften dryppe af og presset mest muligt ud af bærene. Saften havde jeg frosset.

6 dl kirsebærsaft
ca 300 g rørsukker
Dette koges sammen og simrer til det begynder at tykne lidt.

Hældes på skoldede flasker, låg på og lad køle af. Klar til brug!!

14 kommentarer:

Mig sagde ...

Flot farve.

Kan man også lave det med jordbær, tror du ???

Hyggehygge
Marianne

MissMuffin sagde ...

Lækkert!
Din æblesirup er blevet kult oppe på arbejde:)
Jeg lavede 2 glas til julens pakkekalender og vinderne er så begejstrede.
Ulla, som jeg deler kontor med elsker at servere den til oste når de har gæster, for så får hun virkeligt mange komplimenter..
Denne her lyder også rigtig lækker...
Mariannes spørgsmål om jordbærsirup lyder spændende- måske du afprøver det en dag:)

Piskeriset sagde ...

Argh! Endnu en opskrift, jeg bliver nødt til at prøve! Det går jo ikke... men hvis den er tilnærmelsesvis lige så lækker som blommesiruppen, så... er du tilgivet ;-)

Anonym sagde ...

Uhmm Kirsebær :-) Det lyder virkelig lækkert. Jeg skal prøve at huske det til næste gang vi skal have isdessert.

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Ja de sirupper er bare ved at være en nødvendighed, og det hele startede med Meyers Blommesirup!
Den du her har lavet lyder interresant, jeg kan ikke forestille mig, at den er meget sød, har jeg ret?
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Jeg var også helt vild med farven, dejlig tøsepink.
Jo, man kan helt sikkert også lave det med jordbær ... brombær, blåbær, rabarber, pærer .. jeg tror kun fantasien sætter grænser :)
Hilsner Hanne

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin, haha ... hvor dejligt med æblesiruppen. Det er nu også min favorit.

Jeg prøver helt sikkert flere variationer hen af vejen. Hvis man laver jordbærsirup, tror jeg dog, at en smule citron i vil gøre godt. Ellers kunne den nok gå hen og blive voldsom sød :) Men voldsom sødt kan jo også være dejligt ;)

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris ... og det er den. Hehe .... Kirsebær er nu også et af mine yndlingsbær, så jeg er vild med det.

Hanne K's verden sagde ...

Vibeke, ja - det kan hæve en hver vanilleis til højre højder;)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Haha ... ja, den Meyer sirup har ført os langt omkring.
Min yndlings er nu fortsat den hjemmelavede æblesirup lavet på vilde sure æbler og vanille. Så god!

Kirsebærsiruppen er sød, men ikke voldsomt. Man kunne med fordel koge lidt citronsaft med. Det lækre er den der lidt mandel-agtige smag, som kirsebærrene giver.
Knus Hanne

Linebinevaskemaskine sagde ...

lækkert :) jeg lavede brombærsirup her fornylig og det blev super godt

Hanne K's verden sagde ...

Hej Line
Brombærsirup er også på min to-do-listen her til sommer/efterår. Det må smage dejligt.

Pernille på 1. sagde ...

Mums hvor ser det lækkert ud, og farven den er bare flot flot flot'
Knus

Hanne K's verden sagde ...

Pernille - ja, alene for farven kan man få lyst til at lave sådan et par flasker :)
Knus