søndag den 18. april 2010

Familie-kage-søndag I


Red velvetkage...
Små sukkerblomster...




I dag tror jeg en ny tradition har set dagens lys: Familie-kage-søndag.

En weekend uden planer gjorde, at der var god tid til at eksperimentere med nogle kager. Det var oplagt at invitere familien til at spise, da der ikke er meget ved at bage til ingen.

Der er dog stadig masser af kage tilbage, så mine kollegaer må forkæles i morgen.

Det blev til min første spiselige Lambeth-dekorerede kage.

Inde i kagen er Red velvet-kage. Opskriften har jeg fundet hos Sif - kan ses her. En lækker lidt svampet kage. Den blev dog ikke helt så rød, som den burde - kun det ene lag fik nok farve.
Derudover er kagen lagt sammen og smurt op med IMBC .

Jeg bliver mere og mere hooked på Lambeth-metoden - det er virkeligt sjovt og udfordrende. Så der skal snart bages og dekoreres igen.

Jeg er dog lidt i tvivl i forhold til, hvilke kager man kan bruge. Jeg elsker jo kager med mousse og formage, men det dur ikke til denne form for dekoration. Det tager mange timer og det vil betyde sur fløde. Kagen kan heller ikke stå på køl, da glasuren vil tage skade.

Jeg synes, at det er lidt kedeligt, med en "almindelig" skærekage inden i ... når nu ydret er så fint. Så gode idéer modtages med kyshånd :) Jeg overvejer om noget mazarinagtigt kunne bruges - og evt. at der bruges 2 forskellige kager på én gang.

Der kommer et indlæg senere med resten af bagværket fra i dag.

28 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Du... er... en... slyngel! Du styrer for vildt! (og så tilmed en red velvet udgave, som jeg har drømt om at lave i laaang tid).

Jeg har tænkt på det samme som dig mht. 'fyldet' i en lambethkage. En rigtig beskidt chokoladekage er jo altid et hit, men kunne man ikke eksperimentere med lysere kager og så lave en stærktsmagende smørcreme samt dryppe den med spiritus indvendigt?

Linebinevaskemaskine sagde ...

Hvor er den smuk :) bum bum hvid mudcake med chokolade/appelsin IMBC kunne være godt eller IMBC med lemoncurd.

Hygge-Strik sagde ...

Hold lige fast....hvor er det en smuk kage. Den må jeg da prøve at lave en dag.

Signe sagde ...

Waauuuw, siger jeg bare - man kan godt se at du nu har været på hele to kurser med den skønne Sif :-)
Dine kolleger bliver nok glade i morgen.

Mig sagde ...

Vildt flot kage.

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, Hehehe ;)
Red velvet er lækker. Virker til, at den kan holde sig i mange dage uden at blive tør og kedelig.

Stærkt smagende smørcreme lyder som en god idé. Men kan smørcreme holde sig mange dage uden at være på køl og uden at blive harsk?

Hanne K's verden sagde ...

Hej Line
Tak skal du ha' :)
Hvid mudcake har jeg endnu ikke smagt - der kunne være grundlag for at lave en snarlig kage igen og prøve det af;)
Har du opskrifter på chokolade/appelsin IMBC?

Hanne K's verden sagde ...

Hej Bebiane
Tusind tak:)
Ja, gør det - man bliver virkeligt bidt af det.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Signe

Ja, det er absolut den bedste læremester, man kan få. Jeg vil så gerne på kursus 3 .. snart.
Tror også, at jeg kan blive en smule populær i morgen ;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Tusind tak :)
Hanne

Piskeriset sagde ...

Kommer lidt an på, hvordan du definerer 'mange dage', men jeg mener, at Sif på et tidspunkt har skrevet, at en kage, hvor der kun er brugt smørcreme som fyld (og ikke mousser) godt kan holde sig et par dage uden for køleskab (men skal helst stå et køligt sted går jeg ud fra). Som regel er smørcremer mættet med så meget sukker/flormelis, at smørret ikke bliver harsk.

Anonym sagde ...

Nøj hvor er du god. Totalt stilet kage du har lavet ;-) Red velvet er en kage der står på min -to do liste. Syntes den er så flot at se på. Hvad med en rigtig saftig og krydret squash kage med lidt valnødder i.

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Jamen dog, - hvor flot!
Du er så lærenem, og jeg var da ikke i tvivl om, at du nok skulle diske op med en kage, pyntet efter alle kunstens regler, efter det kursus i sidste uge!
Den ser bare så lækker ud!
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, jeg vil prøve at lege lidt med smørcreme med ekstra smag. Lemoncurd-IMBC lyder som noget, der kunne være rigtigt lækkert sammen med en saftig chokoladekage:)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke
Ja, en squashkage var en god idé - valnødder og måske også lemoncurd-IMBC ... det ville nok ikke være så ringe endda;)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Tusind tak:)
Det er som om, at det går bedre med den rolige hånd, når jeg sidder alene. Måske præstationsangsten presser én, når man sidder der i flok;)
Knus Hanne

Linebinevaskemaskine sagde ...

Jeg tror jeg har en opskrift på chokolade appeal. IMBC et sted :) den vil jeg lige kigge efter

Madame sagde ...

Wauw - sikke et syn, den er bare fantastisk, Hanne!
Jeg tror, jeg holder mig til lydteknikken :-)

Anne sagde ...

Nøj, hvor er den fin Hanne! Og utroligt hyggeligt med familie-kage-søndag :)
Kh Anne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anne

Tak:)
Ja, det giver en lov til at gå lidt kageamok og få prøvet noget forskelligt af;)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Line
Super - det vil være dejligt:)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Madame
Haha ... ja, det er med at finde, hvilke teknikker man gør sig bedst indenfor ;)
Tak
Kh Hanne

KageMor sagde ...

Flot, flot og atter flot :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Kagemor

Tak, tak og tusind tak:)

Signe sagde ...

Bare så flot.
Jeg er også fan af rød fløjlskage.
Og mudcake - både hvis med citron og mørk med appelsin.
Man kan få lidt mousseeffekt med flødeboller, hvor bunden fjernes inden de bruges som kagefyld og det er ikke så sødt som det lyder.

Sif sagde ...

Hold da op den ser godt ud! Totalt god elev, dér.

Kager med smørcreme kan holde sig et par dage ved stuetemp, smørret bliver ikke harsk. Du kan også bruge trøffelfyld, ligesom til fyldte chokolader. Det kan holde en uges tid.

Jeg plejer at bage dag 1, sen aften, pynte dag 2 og spise dag 3. Og 4 hvis der er noget tilbage.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Signe

Tak:)
Det lyder specielt med flødebollerne. Men man skal jo aldrig sige aldrig...
Mudcake med appelsin lyder dejligt.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Sif
Tak, tak ærbødige lærerinde:)

Du har så ret, så ret - man bliver virkelig hooked. Jeg var nu lidt på den ind imellem, hvor jeg manglede din guidning. Men det gik. Glæder mig helt vildt til det australske-pyntekursus ... der er bare ALT for lang tid til november;)

Jeg har slet ikke tænkt på trøffelfyld - men det var da en vildt god idé. Det er jo netop super lækkert.