mandag den 23. november 2009

En voksen-pizza





I går på vej hjem fra Picnic-dans, hørte jeg i radioen, at en familie skulle have pizza … det var nok til, at det var lige præics pizza, jeg fik lyst til.

Det blev en turbo-pizza, da jeg først var hjemme kl. 18.15. 5 kvarter senere var der mad på bordet og det endda med hjemmelavet bund. Dejen fik en hurtig hævning … det er selvfølgelig ikke optimalt, men det fungerede nu meget godt.

Fyldet var inspireret af en pizza, som vi ofte købte, da jeg arbejde i Pensionsafdelingen for omkring 10-12 år siden. Der var denne kombination ofte på skranken, når vi havde lukket for borgere om fredagen.

En lidt voksen-kombination med hvidløg, rødvin og persille …. og oveni en rigtig herrepizza med meget fyld. Dette kan selvfølgelig varieres efter smag … Men der var ros fra gemalen :o)

Dej:
1 dl kærnemælk
2 dl vand
30 g gær
1 tsk salt
1 spsk olie
hvedemel
Ælt en dej – ælt min 3-4 minutter, hvor dejen får en ordentlig tur. Dejen ændrer struktur og bliver skøn og blød at arbejde med efter nogle minutter. Det er lige præcis dette, som er vigtigt.

Fyld:
olivenolie
1 skalotteløg
500 hakket oksekød
3-4 fed hvidløg
salt, peber
2 dl rødvin
2-4 spsk hakket persille

Svits løget et par minutter i olie, tilsæt kød og svits til det er brunet.
Tilsæt hvidløg og svits et minuts tid. Tilsæt derefter rødvinen og lad denne koge helt ind i kødet.
Smag til med persille, salt og peber.

Tomatsauce:
1 dl tomatpassata
1 tsk sukker
salt, peber
1 spsk balsamicoeddike
oregano
En hurtig tomatsauce – ingredienserne røres blot sammen og smages til.

½ pakke god bacon i skiver
1 kugle frisk mozarella skåret i tynde skiver
evt. en håndfuld revet gouda
olie

Ovnen tændes på højeste grader – min går til 275 grader.

Dejen hæver – helst 1-2 timer, men det gik med kun 30 minutter et meget lunt sted.

Dejen rulles tyndt ud og lægges på bagepapir på en bageplade. Tomatsaucen fordeles, herudover kødet, drys med revet ost og fordel den friske mozarella.
Til sidst fordeles baconskiverne. Der drysses med salt, peber og dryppes med en smule olie.

Bages nederst i ovnen for en sprød bund – ca. 15 minutter. Osten skal være let gylden, bacon stegt og bunden sprød.

10 kommentarer:

Tine sagde ...

Uhm ja, de gode gamle dage i Pensionsafdelingen. Én af favoritterne!!!

Mig sagde ...

Ummm ser lækkert ud.... Jeg er altid ret sulten når jeg køre hjem fra dans.. og tror ikke at jeg ville kunne venter til jeg havde lavet sådan en lækker pizza...

Men den skal helt sikkert prøves en dag.

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Tine
Ja, ikke .. jeg blev pludselig helt ramt af nostalgi:o) Så Torbens glade pizza-ansigt for mig;o)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Jeg var godt nok også sulten efter sådan en danseeftermiddag ... men mad er jo vigtigt, så hvis jeg først har fået lyst til noget bestemt, ja så må jeg jo lige stramme mig an;o)
Kan se, at du også er ramt af linedance-feberen:o) Dejligt! Måske vi ses på et dansegulv derude.
Mange hilsner fra Hanne

Pernille på 1. sagde ...

Hvor ser den bare godt ud, jeg ville da godt lige have været med der, men nu er opskriften lagt over i min mappe :)=

Knus

foodfanatic sagde ...

ÅRH!!! Nu må jeg også have pizza. Det er altså ikke fair at gøre det her mod mig, når jeg nu prøver at spise sundt, og allerede har syndet med risalamande og varm kakao med flødeskum. Er vist nødt til at lave pizza MEGET snart, og jeg holder dig ansvarlig ;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Pernille

Ja, der var også pizza i overskud, så du kunne godt have spist med :o)
Knus

Hanne K's verden sagde ...

Hej Nadia
;o) Okay, jeg tager den på mine skuldre. De kan vist godt bære det.
En svær periode mht. at spise sundt .... jeg burde også, men for pokker, hvor er der mange fristelser rundt omkring.

Fru Skovs Køkken sagde ...

Du har fået en lille udfordring inde på min side. Det er selvfølgelig frivilligt om du vil deltage. Der er ingen sure miner;-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Hoptimisten

Jeg vil gerne være med, ser lige hvornår tiden er til det de næste dage :o)
Hilsner Hanne