søndag den 8. november 2009

Bøf med rodfrugter, tzatziki og Bearnaise




Hvor har vi guffet i denne weekend. De sidste dage i Tyrkiet drømte jeg om god mad ... havde også været så dum at tage et madmagasin med, så jeg rigtigt kunne få gode ideer;o)
Fredag aften fik vi en hammergod bøf med stegte rodfrugter, grov tzatziki og hjemmelavet bearnaise ... spørg lige, om det var godt. Det var FANTASTISK!!! Lige hvad jeg trængte til.
Jeg fandt et par virkeligt lækre bøffer hos Vores Slagter. Super møre og god smag. Jeg havde egentligt lyst til en bøf på 300 g, men må indrømme at 200 g var rigeligt. Det er bare det, at der er noget særligt over sådan en rigtig tyk bøf. Det må vi have til gode.
Den hjemmelave bearnaise smagte himmelsk. Jeg er sikker på, at jeg har fundet den hos Tili en gang og kopieret den til min opskriftsmappe. Jeg har bare ikke kunnet finde det på hendes blog, så jeg kunne linke dertil. Derfor skriver jeg opskriften her, men tager på ingen måde æren for opskriften. Men for søren, hvor smagte det godt - og hvor var det bare super, super nemt.
Bearnaisesauce
(ca. 2 personer)
3 æggeblommer
3 tsk bearnaiseessens (købt eller lav det selv)
150 g klaret smør
et par spsk frisk estragon
Kog vand og hæld i sauceskålen.
Pisk æggeblommer og essens grundigt - minimum 3 minutter.
Smelt imens smørret over svag varme.
Når æggeblommerne er pisket grundigt piskes estragon i og derefter smørret i en tynd stråle. Pas på med at få det hvide fra smørret i saucen. Evt. kan man hælde smørret forsigtigt over i en skål uden "det hvide" og så igen si det igennem en tætmasket sigte for at undgå urenhederne.
Tøm og tør sauceskålen og hæld saucen heri - server straks.
Tzatziki
2 personer
½ agurk uden kerner skåret i bjælker som tændstikker
ca. 2 dl græsk yoghurt eller creme fraiche
1 fed revet hvidløg
2 spsk olivenolie
50 g smuldret Feta
1 tsk dild
1 tsk hvidvinseddike
salt, peber
Rør alle ingredienser sammen, stil koldt mindst 1 times tid.
Bagte rodfrugter
3 bagekartofler
2 gulerødder
2 persillerødder
1 pastinak
2 rødløg
100 g Feta i store tern
friske krydderurter f.eks. persille, oregano, timian, rosmarin, salvie
olivenolie
honning
balsamicoeddike
salt og peber
Skær rodfrugter i bjælker og bland med krydderurter, olie, eddike, honning salt og peber.
Bages ca. 40-60 minutter ved 200 grader.

2 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser bare skønt ud, og jeg er ikke i tvivl om, at det bare har smagt fantastisk!
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Det smagte SÅ godt. Og gjorde SÅ godt ovenpå buffet-maden.
Knus Hanne