søndag den 4. oktober 2009

Solbærsaft og bananmuffins




Igen i dag har hygget mig i køkkenet. Aftensmaden krævede solbærsaft, så jeg måtte lige lave en lille portion. Og med et par meget modne bananer blev det også til en portion bananmuffins.
Opskriften på solbærsaft er fra Trine Gregorius' kogebog om bær og frugter.
Bananmuffins fandt jeg selv på.
Solbærsaft
500 g solbær
ca 5 dl vand
ca. 250 g sukker pr ½ L saft

Rengør flasker med kogende vand og evt. skyl med atamon.

Kog bærrene med 3 dl vand til de brister. Læg et rent klæde i en si og hæld saften igennem. Når al saften er rendt igennem koges bærene igen med 2 dl vand i 15 minutter og gentag processen igennem klædet.

Mål saften op og lad koge op med sukker, til sukkeret er smeltet.

Hæld på flasker og opbevar på køl.

Bananmuffins
(20 stk.)
2 æg
200 g sukker
½ stang vanille
50 g smeltet smør
2 spsk rapsolie
300 g mel
2 tsk bagepulver
et nip salt
2 modne bananer
100 g mørk chokolade
50 pekannødder

Pisk æg, sukker og vanille grundigt – til hvidt og skummende. Tilsæt smeltet smør og olie, rør i.
Sigt mel, bagepulver og salt og rør i dejen.
Mos bananerne og rør i sammen med grofthakket chokolade og hakkede nødder.

Fyld i muffinsforme. Bag ved 200 grader i ca. 15 minutter.

7 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Jeg elsker bar solbærsaft!
Jeg drikker det også gerne varmt om vinteren, for jeg er først ved at lære at drikke te:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

hjemmelavet saft er bare godt :) åhhrr solbær toddy.

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin
Jeg har lige siddet og tænkt på, at jeg en af de næste dage skal have en kop varm solbærsaft - det smager nemlig også skønt.
Vi har åbenbart tankerne de samme steder i dag;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Line...
Ja, det er skønt - og så simpelt at lave, undrer mig over, at det sker så sjældent.
Solbær toddy - skal der så også Rom i?

Linebinevaskemaskine sagde ...

en lille bitte squize :) men behøves slet ikke syntes jeg. det smager skønt alene ;) altså solbærsaften

Hanne K's verden sagde ...

Line, hvis man er lidt små forkølet, så kan det måske være godt med et lille bløp sprut.. Ellers synes jeg også en smule citronsaft kan være skøn deri.

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det er ikke fordi at sprut hjælper, men det gør det mere behageligt at være syg.
Jeg har to store flasker ribssaft stående, gad vide om det smager godt varmt.
Knus
Vibeke