tirsdag den 13. oktober 2009

Pizza med gul tomatsauce, kylling og mozarella




I dag skulle kyllingekødet fra i går udnyttes. Jeg var igennem mange muligheder, men endte op med at lave pizza. Smagte dejligt med en tomatsauce lavet af gule tomater fra drivhuset - dejlig, dejlig smag fra solmodne, søde tomater.
Pizzadej
30 g gær
3 dl vand
1 spsk olivenolie
ca 500 g mel
2 tsk salt
Opløs gæren i lunkent vand, tilsæt olie, mel og salt og ælt til dejen er blød og smidig.
Lad hæve lunt en times tid. Slå dejen ned og form til 2-3 pizzaer, alt efter hvor tynde du kan lide dem.
Tomatsauce
3 fed knust hvidløg
2 spsk olivenolie
ca. 5 dl flåede, hakkede tomat (gerne friske)
salt, sukker
evt. frisk basilikum eller oregano
Svits hvidløg i olivenolie - varsomt over ikke al for stærk varme. Hvidløget må ikke branke.
Tilsæt tomater lad simre et par minutter. Stik stavblenderen i gryden og blend tomaterne. Lad simre 15-30 minutter til tomatsaucen har den rette konsistens.
Smag til med salt og sukker - og friske krydderurter.
Fyld
kyllingekød (gerne det saftige fra lårene)
bøffelmælksmozarella
lidt Prima Donna ost eller lignende
frisk oregano
salt og peber
Jeg bagte pizzaerne på pizzasten ved 250 grader ca 10 minutter - men de kan selvfølgelig bare bages på almindelig bageplade lidt flere minutter.

8 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Mmmm!! Pizza er godt! :-)

Er du glad for bagestenen? Gemalen nævnte for nylig, at vi burde have en. Det overraskede mig lidt, at han foreslog det, for det havde jeg ikke selv tænkt på, men nu overvejer jeg, om det er noget, vi skal investere i på et tidspunkt..

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, enig! Hyggeligt fingermad.

Ja, jeg er rigtig glad for stenen. I dag havde jeg ikke fået rullet dejen tyndt nok. Men gør man det, så kan man lave pizzaer, som er så tæt på ægte italienske pizzaer.

Jeg har haft flere sten - og dem til 100 kr. er lige så gode, som den lidt dyrere, jeg har nu.

Så hop endelig gemalens gode forslag:)

foodfanatic sagde ...

det lyder nok lidt mærkeligt, men den der tomatsovs ser altså så god ud, at jeg har lyst til at bælle den, som den er ;)

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Ja det er skønt med en pizzasten, jeg har en til min Weber og en til min ovn.
Din pizza ser godt ud, og smagte sikkert perfekt.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej Nadia

Den tomatsauce var bællevenlig;) Sød, let syrlig og uden bitterhed.
Mange hilsner Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Jeg er også glad for min pizzasten. Fik en Weber-én sidste år, som jeg bruger både på ovn og i grill.
Har endnu ikke prøvet at bage brød på den, men kunne forestille mig at f.eks. ciabatta eller lignende ville blive rigtigt godt på den.
Knus Hanne

Anonym sagde ...

Uhmmm hvor ser den god ud. Jeg har 3 drenge. De 2 store elsker at være med til at lave Pizza. Næste gang skal vi klart prøve din opskrift på pizza fyld :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke

Pizza er vist et hit for de fleste:)
Især tomatsaucen og mozarellaen kan anbefales til pizza - kødet kan man jo variere, som man lyster.
Hilsner Hanne