søndag den 6. september 2009

En pose blandede salater:)





Slå lige bremsen i… det har været nogle hektiske uger de sidste par stykker. Denne uge har jeg stort set ikke været hjemme og køkkenet har jeg nærmest ikke været i. Dans mandag, mini-instruktørkursus tirsdag, cupcake-bageri onsdag, danse-sæsonopstart torsdag, kollega-sammenkomst fredag, venindehygge i går … og i dag har jeg så endelig fået nogle timer i køkkenet. Har lavet en stor portion tomatsuppe af vores egne skønne tomater, lavet en kagetestbagning for Anarkisten og skal snart ned til min mor og lave æblesirup.

Opskriften på tomatsuppen og siruppen kommer lidt senere. Først et hængeparti fra sidste uge, hvor jeg lavede mad til min kollega. Maden bestod udover kagerne, forretter og kød af 5 forskellige salat. Opskrifterne er her:

Agurk-melonsalaten, som er inspireret af Klidmosters salat – se her. Jeg brugte frisk mynte og lidt rapsolie, som gjorde salaten dejlig frisk og lækker.

Asiatisk inspireret salat

Dressing:
Saft fra en lime
2 spsk smagsneutral olie
1 tsk mørk sesamolie
2 tsk revet ingefær
2 tsk revet hvidløg
2 tsk sukker
1 tsk risvineddike
salt eller soja
1 rød chili, finthakket
2 spsk frisk koriander, hakket

Grøntsager
2-4 forskelligt farvede peberfrugter og snackpebre, fintstrimlede
2 gulerødder skåret i strimler med en kartoffelskræller
små blomkålsbuketter
små broccolibuketter
sugarsnaps
forårsløg

100 g nudler
3 spsk ristede sesamfrø

Kog nudlerne og skyl grundigt i koldt vand. Lad dryppe af.

Bland nudler og grøntsager godt med dressingen. Drys evt. med lidt ekstra koriander.

Grønne bønner med cherrytomater, bacon og parmesandressing (fra Suveræne salater)

500 g grønne bønner
250 g cherrytomater
150 g bacon
2 spsk hakket rødløg, hakket

Parmesandressing:
2 spsk olivenolie
1 spsk lys balsamicoeddike
5 spsk friskrevet parmesan
salt, peber

Bacon skæres i små tern og svitses gyldent. Lad afdryppe på køkkenrulle.

Bønnerne dampes under låg med lidt vand og salt. Ca. 3-4 minutter.
Overhældes straks med koldt vand, så de forbliver grønne.

Til dressingen blandes alle ingredienser.

Det hele blandes sammen – evt. halver cherrytomaterne.

Græsk kartoffelsalat (fra Suveræne salater)
1 kg bagekartofler i smalle både
½ dl olivenolie
2 spsk citronsaft
2 tsk tørret oregano

400 g peberfrugter i forskellige farver
2 spsk olivenolie
2 fed hvidløg
salt, peber

50 g oliven
75 g fetaost
evt. bredbladet persille

Vend kartoffelbådene med olie, citron, oregano, salt o peber. Bag ved 250 grader i ca. 40 minutter. Vend forsigtigt undervejs.

Skær peberfrugterne i brede strimler. Bland med olie, hvidløg, salt og peber. Kan bages samme tid med kartoflerne, hvis der er plads ved siden af. Ca. 30 minutter ved 250 grader til de bliver let brændte og bagte. Vendes også forsigtigt undervejs.

Afkøl kartofler og pebre. Vand forsigtig sammen i et fad. Pynt med tyndtskåret/smuldret feta og oliven.

Blåbærsalat/tomatsalat
1 hjertesalat eller mini romainesalathoved
Spæde blade – f.eks. ruccola, spinat og lignende
Små søde tomater
Blåbær

Dressing:
3 spsk balsamicoeddike
1-2 tsk grov sennep
6spsk olivenolie
salt, peber
sukker
frisk basilikum

Bland salater, tomater og blåbær. Ryst dressingen sammen og hæld over lige inden servering.

12 kommentarer:

Mette Lykke sagde ...

De ser pragtfulde ud de salater.
Jeg kunne leve godt af dem..
Du må endlig skrive opskrift på tomatsuppe og æblesirup, jeg har nok af begge dele..
Jeg har da savnet dig her på bloggen, men med det program du har haft, er det umugeligt at nå.
God søndag, jeg tror dit kækken har savnet dig, og omvendt.
Knus fra øen.

MissMuffin sagde ...

Uhm, hvor ser de lækre ud!
Sikke travlt du har haft! Jeg troede faktisk at min feed-reader var i stykker, så jeg måtte ind og kigge efter dig, men kan forstå du har været optaget:)
Æblesirup lyder spændende, jeg håber der kommer en opskrift, for jeg har rigtig mange æbler i kolonihaven..
Knus

Pernille på 1. sagde ...

De ser skønne ud de salater, jeg har hele køleskabet fuldt af grønt så jeg skal da bare i gang med nogle af dem. først bliver det den de grønne bøner, men agurk og melonsalaten den bliver lavet i morgen, så tak for dejlig inspiration.

Knus

Piskeriset sagde ...

Fantastisk udvalg af salater! De ser virkelig lækre ud :-)

Min svigermor har givet os fuld adgang til haven i denne weekend, så meget pudsigt har jeg lige lavet æblesirup, da de har adskillelige æbletræer :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Mette Lykke
Ja, det var været helt galt her på bloggen. Jeg er også vildt bagud med at læse hos alle I andre - og det er ikke godt! Men jeg kommer forhåbentligt med snart. Selv om den næste uge også ser vild ud.

Opskrift på suppe og sirup kommer - nok på tirsdag:)

Knus fra Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære MissMuffin

Jeg savner også bloggeriet... men tiden har bare været så knap. Det skal helst blive bedre om et par uger.

Opskriften på sirup skal nok komme snart. Det smager fantastisk på f.eks. grød eller vanilieis.

Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Pernille

Det var så lidt:) Dejligt at kunne inspirere.
Det er skønt med alle de friske råvarer, der er nu - giver mulighed for massevis af forskellige salater.

Knus og god søndag aften.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris

Hvor sjovt med siruppen. Det er også virkeligt lækkert.

God søndag aften.
Knus

Vibeke sagde ...

Ih du milde, Hanne du har godt nok været i gang med salater, de ser flotte og fristende ud.
Du skal altså passe på dig selv, ingen kan holde til så stramt et program i længden.
Stort knus
fra
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Er godt klar over det og du har helt ret (men hvor er det svært, når det bare ruller derudaf). Skulle også have været afsted til dans i aften, men blev hjemme for at have en stille aften på sofaen:)

Dejligt med salater. Men også dejligt at se frem til rodfrugtesæsonen:)

Knus Hanne

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Drøn-lækre salater, dem skriver jeg mig lige bag øret :-)

Den der agurk-melon salat er også vildt god med en håndfuld rejer i.

Puha, jeg kender godt det med at være bagefter. Der ligger mange feeds og venter på at blive læst. Men man kan jo ikke nå dem alle :-)

Knus
Malou

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

God idé med rejerne til melon/agurkesalaten.

Du har ret - man kan bare ikke nå det hele. Selv om jeg gerne vil...

Knus Hanne