søndag den 5. juli 2009

Grillet and med tilbehør





Efter en stille maduge, hvor det ikke er blevet til de store kulinariske udfoldelser, blev det endelig weekend. Og med det gode vejr skulle grillen selvfølgelig i gang.

Dagene flyver af sted for tiden. Efter omstrukturering på arbejde har det væltet ind med arbejde. Nu tror jeg dog, at de fleste institutioner og samarbejdspartnere har ferietid, så mon ikke det også smitter af hos os. Jeg håber i hvert fald på et par uger, hvor det er knap så hektisk, så jeg kan blive nogenlunde klar til at holde ferie.

Jeg glæder mig som aldrig før til at holde ferie. Det bliver skønt med en uge på Fanø, hvor vi bare skal slappe af, spise skøn sommermad og nyde livet. Efterfølgende har vi en uge hjemme, hvor vi må se, hvad vi så finder på.

Men til maden fra i går, som var to grillede andebryster med tilbehør.
Skøn smag – and gør sig virkeligt godt på grillen. Det var både mørt, smagfuldt og saftigt. Salat med bær eller frugt til er en god kombination.

Andebryst
Andebryst ridses på skindsiden. Krydres godt med salt og peber.
Kødsiden smøres med en smule olivenolie, inden den lægges på grillen. Start over direkte varme med skindsiden nedaf 2-4 minutter. Læg derefter kødet, så det får indirekte varme i ca 20 minutter.

Hvidløgssmør
Ca 100 Smør røres med hvidløg og hakket persille og et nip Maldon Seasalt.

Halvdelen tages fra til brødet.
Den anden halvdel bruges til katoflerne…

Kartofler på grill
En rest kogte nye kartofler
Hvidløgssmørret røres med yderligere krydderurter:
rosmarin
oregano

1 bundt forårsløg
salt, peber

Et stort stykke stanniol smøres let med olivenolie. Kartoflerne skæres i mundrette stykker og lægges
på stanniolen. Herover fordeles forårsløgene i 3-4 cm’s bidder. Smørret fordeles herover.
Drys med salt og peber.
Pakkes godt sammen og lægges på grillen i ca. 30-40 minutter – gerne 5-10 minutter over direkte varme, så de får lidt kulør.

Grillet Halloumi
1 pakke halloumi ost
olivenolie
1 rød finthakket chili
lys balsamicoeddike
Bland olivenolie, chili og balsamicoeddike til en dressing.
Skær halloumi osten i ½-1 cm tykke skiver. Grill over direkte varme 1-2 minutter pr. side.
Læg på et fad og hæld dressingen over.

Salat
1 hjertesalat
tomater
blåbær

Dressing
Balsamicoeddike
1 skalotteløg
salt, peber
olivenolie
rød basilikum
Basilikum og skalotteløg hakkes
Det hele rystes sammen til en dressing.

Velbekomme:o)

2 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser bare lækkert ud, og andebryst er en dejlig spise.
Normalt siger man, at et andebryst er til to personer, det kan jeg altså ikke få til, og jeg kan se, at det kan du heller ikke, - jeg syntes at det smager så godt, at hvis jeg kun fik det halve, ville jeg føle mig snydt.
Den ost har jeg aldrig prøvet, jeg vil se, om jeg kan finde den i Brugsen.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
And er en skøn spise - og dejligt, at man både kan spise det sommer som vinter.
Her ville det heller ikke gå med 1 bryst til to personer;o)
Jeg har købt Halloumien i Bilka, men mon ikke de har den i de fleste butikker her om sommeren. Lidt speciel konsistens og smagen ret neutral. Men min mand, som ellers ikke bryder sig særligt om ost, var ret vild med det. Og man kan jo krydre det, som man lyster.
Knus Hanne