lørdag den 27. juni 2009

Grillet kalveculotte med tilbehør








Igen i aften er der blevet grillet – og i dag var jeg mere heldig med billederne;o)

En kalveculotte blev gnedet med lidt olivenolie og krydret godt med salt og peber.
Jeg synes, at kalvekød har en fin smag i sig selv, derfor den simple krydring. Ca. 35 minutter ved indirekte varme. Det blev super godt - mørt og meget saftigt.

Dertil en bakke grillede grøntsager, de sidste to tyrkiske brød lagt sammen med et ostefyld, resten af tzatzikien fra i går til at dyppe de tyrkiske brød i og nye kogte kartofler.

Skønt måltid!

Grillede grøntsager
2 gulerødder i små stænger
1 bundt forårsløg, snittet i passende stykker
4 tomater i kvarte
1 rød chili, strimlet
4 skv. lufttørret skinke
en stor håndfuld persille
en stor håndfuld frisk basilikum
1 fed hvidløg
salt, peber
olivenolie
balsamicoeddike eller citronsaft
evt. en smule flydende honning eller lidt rørsukker
½ frisk mozarellakugle

Det hele blandes godt sammen. Øverst lægges små mozarellastykker.
Grilles ca ½ time ved indirekte varme.

Tyrkiskebrød med ostefyld
2 tyrkiske brød
2 spsk flødeost naturel
ca 40 g rød cheddarost
det grønne fra 5 forårsløg
1 spsk frisk oregano, finthakket
2 skiver lufttørret skinke, hakket
olivenolie
Det ene tyrkiske brød lægges på et smurt fad/form, som kan tåle at komme på grillen.
Oste, løg, krydderurter og skinke blandes godt. Smøres på det ene brød. Derefter lægges det andet brød ovenpå og toppen smøres med olivenolie. Grilles i alt ca 6-8 minutter – vendes evt. undervejs.
Skæres ud i trekanter.
Kan varieres, som man har lyst.

Velbekomme:o)

11 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Ih, hvor ser det lækkert ud Hanne, kødet er jo eminent, og dit tilbehør er ret interresant.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke
Kødet var super lækkert - tror, at det kan blive en Sommeren 2009-klassiker for os.
Knus Hanne

MissMuffin sagde ...

Hej Hanne
Hvor ser det lækkert ud!
Jeg er vild med kalvekød, så måske jeg skal se om jeg kan opdrive sån en steg til når vi får gæster i kolonihaven på torsdag..

Knus MissMuffin

Piskeriset sagde ...

Mmmm! Jeg bliver altid så glad, når jeg ser billeder af grillretter, som er lidt ud over den sædvanlige pølse/kotelet/bøf på en grill - lækkert tilbehør og culotte, du der har anrettet :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej MissMuffin
Tak:o) Jeg er helt enig - kalv er rigtigt lækkert.
Jeg fandt stegen i Føtex, så måske du kan være heldig at finde en steg der.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris
:o) Jeg kan ikke mindes, hvornår jeg sidst har fået en kotelet på grill. Med kuglegrillen er der uanede muligheder. Jeg undrer mig tit over de der grillbakker, som stadig ligger i butikkerne.. så der må være mange, som sværger til koteletter og hakkebøffer;o)

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Mums, det er vel nok en lækker middag. Jeg er vild med de der fyldte tyrkiske brød. Smart fundet på :-)

Hvad er saucen?

Knus
Malou

Hanne K's verden sagde ...

Hej Malou

Tak:o) Og det passer jo meget godt til mottoet Stop spild af mad... for jeg fik rent faktisk brugt hele posen af tyrkiske brød til nogle forskellige ting.

Saucen er bare en pose-hollandaise, men piftet lidt op med en masser frisk estragon og god bearnaiseessens. Så blev den helt hæderlig;o)
Knus Hanne

Pernille på 1. sagde ...

Skøn menu Hanne, jeg prøvede at lave dine andre fladbrød i går da vi grillede og de blev super. din ørred med ost og skinke blev også lavet. jeg puttede dog ikke skinke på :) men lidt pesto og så osten den blev super.

Dejligt med inspiration til grill, bliv endelig ved med det :)

Knus

Hanne K's verden sagde ...

Pernille, tusind tak for roserne. Dejligt, at jeg kan være med til at inspirere dig til sommerens grill. Skal se, om jeg kan ryste mere ud af ærmet næste weekend;o)
VARMT knus;o)

Albertini sagde ...

Olivenolie is a very good product.