lørdag den 23. maj 2009

Spis på Mexicansk...






Det blev til en mexicansk menu i går. Jeg fik lyst til en rigtig krydret chiligryde på skært oksekød. Opskriften lignede meget den, som jeg tidligere har blogget her. Jeg brugte en flanksteak, da jeg ikke kunne finde bov eller lignende.

Dertil en rå tomatsauce og guacemole – begge opskrifter fra en gammel kogebog ”Spis på Mexicansk” af Lourdes Nichols.

Salcita de Jitomates – rå tomatsauce

Saucen kan bruges som dip til nachos, som fyld i taco skaller, som tilbehør til burritos…

4 faste modne tomater, finthakkede
15 stilke koriander, finthakket
½ rødløg, finthakket
1-2 grønne chilier, meget finthakket
1 lime, saften
salt, friskkværnet sort peber

Bland alle ingredienser grundigt sammen.
Saucen skal trække min. 20 minutter i køleskabet. Kan dog kun holde sig ca. 4 timer.

Guacemole

2 faste modne tomater, finthakket
en håndfuld frisk koriander, finthakket
½ rødløg, finthakket
1 fed hvidløg, finthakket
1-2 chilier, finthakket
1 citron, saften
salt, friskkværnet peber
1-2 modne avocadoer

Bland tomater, koriander, rødløg, hvidløg, chilier med halvdelen af citronsaften, salt og peber.
Mos avocadoerne og bland med tomatblandingen. Hæld blandingen i en skål sammen med avocadostenen (skulle kunne undgå at avocadoen bliver brun…). Glat overfladen og dryp resten af citronsaften ud over. Dæk med madfilm og stil koldt.

God appetit :o)

Ingen kommentarer: