søndag den 10. maj 2009

Linguine med kinarejer


I går stod menuen på linguine med kinarejer.
Jeg faldt lige over programmet Taste, hvor en hot hot italiensk gæstekok ;o) lavede en ret med hummer. Hummer havde jeg ikke lige, men tænkte, at jeg kunne forsøge mig kinarejer i stedet.

Det var sådan en idé jeg lige fik ½ time før aftensmadstid, så jeg måtte ud i fryseren og finde frosne kinarejer. De fik lige 2 minutter i kogende vand med skallen på og så var de klar. Så det er en super hurtig ret at lave – det tager den tid, som en gryde vand skal have til at komme i kog + pastaens kogetid. Hurtigere kan det næsten ikke gøres.

Pr. person

100 g linguine pasta
10 kinarejer
olivenolie
1 lille fed hvidløg
½ rød chili uden kerner
5 cherrytomater
1 glas hvidvin
1 håndfuld persille
citronsaft
balsamico
et nip sukker
salt

Kog de rå rejer i 2 minutter i vand tilsat salt og et nip sukker. Køl rejerne straks i koldt vand og pil skallerne af. Fjern tarmen. Skær hver reje i 2 stykker.
Kog pastaen efter anvisning på pakken.

Saucen laves på 5 minutter – så når det passer med pastaens restkogetid – går man i gang.
Det er vigtigt, at saucen laves hurtigt, da rejerne ellers bliver kedelige og gummiagtige, hvis de får for lang tid.

Varm en sautépande op, tilsæt oliven olie og svits grofthakket hvidløg (grofthakket – så man kan fjerne det, hvis man ikke ønsker at sætte tænderne i hvidløget). Tilsæt efter et minutstid chili i strimler og ½ cherrytomater. Hæld vinen ved og lad alkoholen fordampe – det tager ca 30-45 sekunder. Tilsæt persille, citronsaft, et nip sukker, salt og evt. balsamicoeddike.
Når pastaen er klar, tages den med en tang og vendes over i saucen.

Den hotte italiener sagde: Altid pasta i saucen og ikke saucen over pastaen!! Det er vist meget dansk at gøre det sidste;o)

Smag til med salt, syre, sukker og drys til sidst med lidt ekstra persille. Og server med f.eks. et stykke hjemmebagt foccacia.
Det er en let aftensmad, så dessert kan der sagtens blive plads til. Jeg havde den anden dag købt en fantastisk italiensk pistaciecreme hos en lokal specialforretning i Karup - Naturlic. Den smager virkelig kraftigt af pistacie og farven er så fin.






2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Hurtig og lækker mad - det er da en god kombination :-)

Pistaciecremen har jeg ikke set før - er den meget sød?

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris
Ja, det er fastfood, når det er bedst:o)
Ja, pistaciecremen er meget, meget sød.
Kh Hanne