mandag den 9. marts 2009

Stærk rejesuppe - et stort hit....




I dag har jeg igen lavet en hjemmelavet fond – denne gang grønsagsfond. Jeg må give Vibeke helt ret – det er jo såre simpelt. Og smagen er ti fold bedre end - eller rettere den kan slet ikke sammenlignes med det, som drysses ud af en dåse eller hældes ud af en flaske!

Jeg var lidt i tvivl om, hvad jeg skulle lave i dag. Men tænker, at mandag kunne være en rigtig god suppedag. Efter at have bladret lidt i Hanne Holms ”Mit Thaikøkken” faldt valget på en stærk rejesuppe.

Den blev næsten, som hendes. Det eneste, som jeg ikke kunne opdrive var korianderrod. Jeg har ikke smagt roden, så ved ikke, hvad det er jeg går glip af… Men suppen var virkelig fantastisk god – og hot. Jeg er vild med den måde det syrlige, det stærke og det let bitre harmonerer.

Grøntsagsfond
2 løg
1 gulerod
1 persillerod
1 stilk bladselleri
3 kviste persille
2 timiankviste
2 laurbærblade
8-10 hele peberkorn
evt. 1½ dl hvidvin
ca. 1 l vand
salt, peber
Rens og hak alle grøntsager groft.
Kog dem i en gryde sammen med krydderurter og peber.
Tilsæt evt. vin og fyld vand på. Lad fonden simre under låg i ca. 45 minutter.
Si fonden og smag til med salt og peber.
Lad den evt. koge ind.

Stærk rejesuppe
Ca. 20 store tigerrejer med skal
ca. 15 champignon i tynde skiver
2 tsk hvidløg, grofthakket
8-10 sorte peberkorn, stødte
4 kaffir limeblade, hele
1-2 spsk galanga, grofthakket (i stedet kan ingefær bruges)
2 stilke citrongræs, groftsnittet
2 friske røde chili, grofthakkede
3-4 friske grønne chili, grofthakkede
1 l grøntsagsfond
4 spsk lime- eller citronsaft
2 tsk sukker
3 spsk fiskesauce – eller salt, hvis man ikke bryder sig om fiskesauce
5-6 spsk olie
evt. Tom Yum pasta
korianderblade til pynt

For at få den rigtige smag frem, skal krydderierne stege grundigt, før fonden hældes på.
Suppen skal smage stærkt, syrligt og en anelse bittert.

Rejerne tøs op, pilles – pas på at halefinnen bliver på og de halveres på langs. Den sorte streng fjernes fra rejerne.

Rejeskallerne steges i olie i en gryde med hvidløg, peber, limeblade, galanga, citrongræs og chili. Blandingen skal stege kraftigt, uden at brænde på, for at få det fulde udbytte af krydderierne. Man kan tilsætte lidt vand nu og da under stegningen. Bliv ved, indtil blandingen dufter kraftigt – den må gerne få tårerne frem i øjnene og dufte bittert.

Fonden hældes i og suppen koger ca. 30 minutter, hvorefter den sies. Der skal evt. tilsættes ekstra fond, hvis suppen er kogt meget ind. Smag til med limesaft, sukker og fiskesauce/salt.

De halverede rejer og champignonskiverne blancheres hver for sig, for at suppen forbliver så klar som mulig. Herefter anrettes de med friske korianderblade i suppeskåle. Suppen hældes skoldhed over lige inden servering.

Suppen kan gøres mere krydret med Tom Yum pasta og flere chilier.

Tips
Jeg fjernede kernerne i chilien og krydrede ekstra med Tom Yum pasta lige inden servering.
Jeg vil tro, at man blot kan lave suppen på hele chilier. Men det er lettere at tilføje lidt mere til sidst end at fjerne for meget...
Tips
Suppen er ikke specielt mættende. Så den vil være god som en forret eller som en del af en hel thaimenu af flere små retter.
God appetit:o)

6 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Du er vist blevet vild med maden fra Østen,- det kan jeg godt forstå, det er også dejlig, det er vist også ved være tiden, hvor jeg skal kikke lidt den vej, nu har jeg i pokkers lang tid været på jagt efter filodej, men det har jeg ikke fundet endnu, jeg vil se, om jeg får fat i det på onsdag, da skal min datter og jeg ud og handle, så vil jeg se efter sesamolie samtidig.
Kærligst Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke
Ja, Østens mad er skøn. Jeg bliver mere og mere vild med det.
Apropos filodej - jeg tror snart, at det er tid til at lave forårsruller. Jeg plejer at købe forårsrulledej - som vel er næsten det samme som filodej, i en lille etnisk butik. Der har de det ofte i fryserdisken. Jeg håber, at det lykkes dit at finde det.
Hilsner fra Hanne

Malou Klidmoster sagde ...

Hej Hanne
Det er bare lige mad for mig :-)
Jeg tror da jeg skal ha´ fingre i ”Mit Thaikøkken”, der er vist mange gode idéer at hente i den.
Glad hilsen
Malou

Hanne K's verden sagde ...

Hej Malou
Du vil ikke fortryde indkøb af den kogebog. Fyldt med super gode opskrifter.
Hilsner fra Hanne

Anonym sagde ...

Hej Hanne,
Hvor ser din suppe lækker ud. Det er faktisk lige præcis den suppe jeg skal lave i aften (skal lave fem retters menu puha), efter min mors egen opskrift (som du måske har læst på min blog er hun fra Thailand). Som dig tilsætter jeg også tom yam paste - selv med alle de dejlige krydderier og urter giver det noget ekstra til suppen. I Thailand kan man både få suppen med og uden kokosmælk (Jeg laver den med). Mht til korianderrod, så kan du få dem i asiatiske butikker sammen med korianderen. Nu ved jeg ikke lige, hvor du bor, men der findes flere steder i Århus og Kbh, hvor de har koriander med rod. Når du er forbi der, kan du evt købe en stor portion og så fryse rødderne ned.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Foodfanatic
Det er fantastisk med thai-/asiatiskinspireret mad. Jeg er vild med det.
Hvis man laver suppen med kokosmælk - er det bare nøjagtig samme opskrift blot med kokosmælken tilføjet?
Der er en meget velassorteret butik i Viborg, måske de har det - eller kan bestille det hjem til mig.
Lyder dejligt med en femretters thaimenu. God fornøjelse med at lave den.
Hilsner fra Hanne