lørdag den 28. februar 2009

Vildt...





I dag har vi fået dyrekølle. Fantastisk spise!! Vi har fået foræret en for- og en bagkølle af min veninde. Og i dag skulle vi have lidt ekstra, nu da jeg ikke længere er "sne-enke".
Jeg ikke selv prøvet at lave en dyrekølle, men det er absolut ikke sidste gang.... og måske øvelse gør mester. For helt perfekt var det ikke. Så jeg håber, at min bedre halvdel bliver bedre til at ramme næste år... vi kan jo ikke belave os på, at venlige mennesker forærer os så skønt kød;)

Det blev til en dyrekølle med bådkartofler, vildtsauce og hvidkålssalat. Jeg har fundet inspiration forskellige steder - blandt andet hos på http://halfdan.dk/ og i Suveræne salater.

Bådkartofler:
kartofler
olivenolie
timian
salt, peber
Kartofler skæres i både og vendes i olie og krydderier.
Placeres i ovnen sammen med køllen efter denne er brunet.

Dyrekølle:
1 dyrekølle
1 pakke røget bacon
ca 7 stødte enebær
salt, peber

1 gulerod
1 stilk bladselleri
3 små skalotteløg
2 laurbærblade
1 kvist rosmarin
4 kvaste enebær
5 peberkorn
1 tsk tørret timian eller nogle kviste frisk
5 dl vildtfond
½ L fløde
en lille smule danablue
en lille smule ribsgelé
balsamicoeddike
Læg en bund af urter og grøntsager i en bradepande. Læg kødet ovenpå, når det er drysset med salt, peber og stødt enebær. Dæk derefter kødet med bacon.
Brun i en ovn ved ca 220 grader i ca 15 minutter. Skru temperaturen end til 150 grader, hvis varmluftsovn og hæld fond ved samt 1/3 af fløden henover køllen. Sæt nu også kartoflerne ind i ovnen (derfor valgte jeg varmluft). Hæld resten af fløden henover køllen af to omgange - for at undgå udtørring af kødet.

Jeg havde sat stegetermometer i - køllen skal have en kernetemperatur på 75 grader.
(undervejs blev jeg dog i tvivl og læste her og der.... hvor jeg fandt et sted, hvor der ståd 68 grader, 70 grader.... og af frygt for, at køllen blev for tør, tog jeg den ud ved 69 grader - og det er for lidt)

Når køllen er færdig, skal den hvile min 15 minutter. Her sies stegeskyen, den jævnes og smages til med danablue, ribsgelé og lidt balsamicoeddike.

Hvidkålssalat
hvidkål
1 lille porre
1 æble
tranebær
pinjekerner

Dressing:
2 spsk smagsneutral olie
1 tsk flydende honning
1½ tsk æblecidereddike eller citronsaft
1 tsk dijonsennep
salt, peber
Rist pinjekernerne.Kålen snittes fint og blandes med porre skåret julienne, æbletern og tranebær. Dressingen røres eller rystes sammen i et glas med låg. Dressing hældes over salaten.
Tilsidst drysset med ristede pinjekerner.

God appetit:o)

1 kommentar:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne.
Det ser vildt,-godt ud!
Dejligt du igen har nogen du kan lave mad til, men det er også dejligt, at have en tid, hvor man gør, hvad man har lyst til.
Knus fra
Vibeke