tirsdag den 24. februar 2009

Pasta ... en fantastisk spise


Hvor findes der meget fantastisk mad. Min nevø på 6 år spurgte i søndags, hvad min yndlingsmad er..... det kunne jeg simpelthen ikke svare på. Jeg elsker mexicansk, som jeg fik i går. Jeg elsker italiensk - selvfølgelig pastaretter, Lasagne, men også simpelheden, smagen fra krydderurter og solmodne tomater. Så kan jeg selvfølgelig godt lide god gammeldags dansk mad, det er dog nok det, som jeg selv laver mindst - men så er nydelsen jo ekstra stor, når vi inviteres til spisning hos vores forældre... Og sådan kan jeg jo blive ved.

I dag til frokost har jeg lavet en af yndlingsretterne - en god og simpel pastaret.

Jeg havde købt nogle friske ravioli af mærket Giovanni Rana - smager himmelsk, næsten som hjemmelavet fyldt pasta. Se evt. her http://www.giovanniranausa.com/Products/index.php
Jeg har fundet pastaen i Løvbjerg, Super best og af til i Fakta.

Mængden passer som en frokostret til 2 personer.

Ravioli med bacon i tomat/basilikumflødesauce
1 pk Ravioli Prosciutto Cotto
2 skiver god bacon eller italiensk skinke
1 fed hvidløg
5-10 cherrytomater eller 1 stor tomat
friskkværnet peber
2-3 spsk fløde
1 tsk ketchup
½ tsk lys balsamicoeddike eller citronsaft
kogevand fra pastaen
en håndfuld frisk basilikum
Kog raviolien i rigeligt vand efter anvisning på pakken.

Bacon skæres i små stykker, hvidløgen snittes, tomaterne halveres og på denne tid af året drysses med lidt sukker.

Svits bacon på en pande et par minutter og tilsæt hvidløget. Læg tomaterne med den skårne side ned ad på panden, lad stege 1-2 minutter. Tilsæt fløde, ketchup, balsamico og peber. Lad simre kort tid - smag til. Smid en håndfuld grofthakket basilikum ved og en sjat af vandet fra pastaen.

Vend til sidst den kogte ravioli forsigtig i saucen. Server gerne med et drys friskrevet parmesan og lidt basilikumblade.
Bon appetit:o)