torsdag den 26. februar 2009

Min første risotto...


Utroligt, men sandt... Og efter i aften at have lavet risotte, fatter jeg det endnu mindre. Det er jo vildt nemt og smager fantastisk. Og så vil jeg endda sige, at jeg sagtens kunne smage, at det kunne blive endnu bedre... Især hvis tiden havde været til at lave min egen fond. Og lidt øvelse for den rette konsistens...
Jeg har læst rundt i diverse kogebøger - især Jamie Oliver, som vist er en sand elsker af risotto. Derudover havde jeg, i starten af ugen i et Ainsley-program, set en italiener lave en svamperisotto.
I følge ham var der nogle vigtige ting, man skulle have for øje, når man laver risotto:
1. at risene skal svitses først for at kunne opsuge væden2. at der skal tilsættes hvidvin
3. at der skulle bruges kold smør til sidst

Derudover en god fond/boullion. Jeg var lidt i tvivl, om det, som man kan købe, som granulat eller flydende er godt nok... Det kan godt have en meget syntetisk og kunstig smag. Efter at have lavet retten, må jeg nok konkludere, at det kan godt lade sig at gøre, men jeg er sikker på, at smagen ville være langt bedre med hjemmelavet fond.
En "cirkaopskrift" til en person:
Bacon/rosmarinrisotte:
2 skiver gourmetbacon eller lufttørret skinke
olivenolie
1 finthakket skalotteløg
1/6 stilk, finthakket blegselleri
½ fed finthakket hvidløg
ca 4 spsk hvidvin
ca 100 g arborioris - eller andre risottoris
1 tsk frisk rosmarin, hakket
god fond
5-10 g kold smør
10-20 g friskrevet parmesan
Svits bacon til gyldent og læg på fedtsugende papir.
Svits i olivenolie løg og blegselleri ca 3 minutter. Tilsæt risene, hvidløg og lad dem svitse ca 2-3 minutter til de bliver lidt klare - der skal røres i gryden hele tiden. De må ikke branke - så skal der skrues ned for varmen. Hæld hvidvin på - det skal syde og hvisle, imens alkoholen fordamper. Derefter tilsættes den stegte bacon og rosmarin. Og nu tilsættes lidt efter lidt en smule fond - mens man ofte rører i gryden. Man skal først hælde nyt på, når det allerede tilsatte er absorberet af risene. Bliv ved til risene er møre. Dette tog ca 25 min - i Jamies opskrift stod, at det ville tage ca 15 minutter...
Tilsidst slukkes for varmen og en klat smør og revet parmesan tilsættes og det røres sammen.

Det er meningen, at risottoen skal være mere lind og flydende end på mit billede. Men øvelse gør vel mester... :)

God appetit

5 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Hej Hanne.
Det ser helt bestemt ud til at være et fornuftigt første forsøg.
Det gælder om at finde sin helt egen måde at gøre det på. Jeg laver det sjældent efterhånden, mit håndlled er ikke alt for glad for al den røren rundt.
Jeg har ladet mig inspirere af dit lay out og har hentet en lille ting på 'The cutest blog on the block' :-)
Glad hilsen
Malou

Hanne K's verden sagde ...

Hej Malou
Ja, det kræver godt nok noget røren i gryden. Måske din køkkenslave en dag kunne snurre skeen;)
Jeg syntes nok, at der var noget nyt over din blog. Rigtigt fint.
Det er med at være om sig, når man er ny i blogverden, så vi kan få nogle gode ideer:)
Hilsner fra Hanne

Vibeke sagde ...

Hej Hanne.
Det ser rigtig godt ud!
Du var inde på det med fond, jeg er jo stor modstander af det der købehaløj, men det er fordi jeg bl.a. ikke kan tåle det, og så syntes jeg i grunden også, at det er let at lave fond selv, og fryse i passende portioner,og jeg tror nu også, at det vil hæve smagen til andre højder.
Kærligst
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke

Du har ret. Jeg må lige tage mig sammen og få lavet fond til fryseren. Hvor længe kan det egentligt holde sig i fryseren?

Hilsner fra Hanne

Vibeke sagde ...

3 måneder er ikke noget problem, sikkert mere.
Knus vibeke